Browsing Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture heltid M2SKDK by Title
Now showing items 23-42 of 87
-
e-learning at the middle school level : middle school students thoughts and reflections about the learning platform Fronter
(Master thesis, 2010)Norsk: Digitale læringsplattformer var for ti til femten år siden lite kjent hos folk flest, og ble sett på som en del av de nye formene av digital kommunikasjon. I dag er situasjonen annerledes, og disse plattformene har ... -
Eldre og nettbank: En kvalitativ studie av fem eldres opplevelser av nettbanktjenester
(Master thesis, 2011)Norsk: Oppgavens formål er å beskrive og diskutere hvordan fem eldre mennesker opplever nettbanktjenester. Jeg undersøker hvordan eldre opplever designet til tjenestene, hvilken type digital kompetanse og hvilke ... -
Engaged and Empowered — A qualitative research of the consumers´ experience of 360-degree news
(Master thesis, 2017)English: News producers are looking to new media technologies like 360-degree video to capture the imagination of the consumers and re-engage them in news. The last two years have seen a growing number of media outlets ... -
Engasjement i kommentarfeltet - Follobanen som case
(Master thesis, 2024)I en tid hvor sosiale medier setter dagsordenen og digitale plattformer fungerer som arenaer for offentlig debatt, søker denne studien å utforske kjernen av nettavisenes kommentarfelt. Gjennom en grundig analyse av åpne ... -
Et bilde av norskfaget - En kvalitativ undersøkelse av arbeidet med visuell kompetanse i norskfaget i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Dette er en mastergradsoppgave i digital kommunikasjon og kultur ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av norskfagets tilnærming til bilder og visuell kompetanse. Man ser at unge brukere søker ... -
Fanstudier og deltagerkultur: Fansens makt og avmakt på sosiale medier.
(Master thesis, 2022)Det digitale samfunnet i dag utvikler seg raskt, hvor nye medie-teknologer bringer nye funksjoner som oppfordrer tidligere mer passive forbrukere til å delta mer aktivt gjennom sosiale plattformer. Fankulturen, som er ... -
Fem minoritetsungdommers språk- og mediehverdag : ”at jeg en dag hadde våknet og ikke hadde hatt tilgang til NOEN som helst digitale medier da… Så ville jeg egentlig ikke våknet in the first place” (Amir, 18 år)
(Master thesis, 2010)Norsk: Formålet med denne oppgaven er å beskrive språk- og mediehverdagen til en gruppe minoritetsungdommer i Norge. I denne studien undersøker jeg hvilke språk minoritetsungdommene kan og bruker, hvilke digitale medier ... -
Feminisme på Intstagram – mer enn en selfie
(Master thesis, 2022)Feminismen er til stede overalt i populærkulturen og synes i filmer, i musikk og til og med på t-skjorter og krus. Det er ingen tvil om at feminisme er populært igjen, og at vi er inne i en fjerde bølgetopp. Tidligere ... -
Flerspråklig praksis på Internett : en studie av kodeveksling i et diskusjonsforum
(Master thesis, 2013)Norsk: Denne oppgavens formål er å se nærmere på hvordan flerspråklige benytter sine språklige ressurser i et diskusjonsforum. I denne studien ser jeg nærmere på hvordan deltakerne i forumet anvender kodeveksling når de ... -
Forfattar, karakterar og lesarar i ein forteljande, litterær blogg
(Master thesis, 2014)Norsk: Ein 1. klasse på ein norsk vidaregåande skule med 15-16 år gamle elevar skulle gjennomføra eit norskfagleg prosjekt der dei skulle skriva kvar sin såkalla bloggroman. Bloggen skulle oppdaterast med minst eit kapittel ... -
Forsikring; en kompleks immateriell vare- En to stegs-analyse av nettsteders bruk av semiotiske ressurser i design, sett i sammenheng med brukers opplevelse og navigasjon.
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg analysert bruken av semiotiske ressursene på salgssider for immaterielle produkter med komplekse vilkår. Jeg har sett på hvordan disse semiotiske ressursene benyttes til å kommunisere digitalt med ... -
Fremstilling av kvinnelige karakterer i videospill
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven undersøker hvordan kvinnelige karakterer blir fremstilt i et utvalg av videospill. I dag finnes det mange videospill som har kvinnelige karakterer i ulike roller, både som hovedroller og som biroller. I en ... -
Gutters lesing på nett : lesing og motivasjon
(Master thesis, 2010)Norsk: Det overordnede temaet for min avhandling er ungdomsskolegutters motivasjon for lesing av digitale tekster. Mye av guttenes lesing på fritiden, foregår på skjerm. Hver dag leser de ut fra mange forskjellige motiv, ... -
Handle på jordas vegne: Representasjon av bærekraft i Änglamarks reklametekster
(Master thesis, 2023)Klimaet på jorden er ikke sansbart for oss som enkeltindivider og det grønne skiftet er derfor avhengig av medier for å gjøre oss i stand til å ta mer bærekraftige valg. Gjennom en casestudie av Änglamarks reklametekster ... -
”Har du ikke en bra feed på Insta, så har du ikke orden på livet ditt!” Unge jenter sin opplevelse av andres selvrepresentasjon i bildedelingstjenester.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven undersøker unge jenters opplevelse av selvrepresentasjonen på bildedelingstjenestene Instagram og Snapchat. Funnene er basert på individuelle intervjuer og et fokusgruppeintervju av fem jenter på 14 ... -
Hva kjennetegner topplederes kommunikasjon på egen LinkedIn-profil? En undersøkelse av tre toppledere i finansbransjen
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne studien undersøkes det hvordan tre toppledere i finansbransjen kommuniserer på LinkedIn. I en undersøkelse utført av kommunikasjonsbyrået Zynk, beskrives norske lederes aktivitet på sosiale medier som ... -
Hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av elevers digitale leseferdigheter i den videregående skolen. Åtte læreres syn på egen digital undervisningspraksis
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i Digital kommunikasjon og kultur ved Høgskolen i Innlandet, er et resultat av en kvalitativ forskningsundersøkelse foretatt i perioden høsten 2021 og våren 2022. Temaet for undersøkelsen er den digitale ... -
Hvordan opplever erfarne lærere digitaliseringen av skolehverdagen?
(Master thesis, 2011)Norsk: Denne studien handler om hvordan fem erfarne lærere opplever digitaliseringen av hverdagen i den videregående skolen. Det er den avsluttende masteroppgaven i studiet ‟Språk, kultur og digital kommunikasjon‟ ved ... -
Innholdsmarkedsføring på Instagram - hvordan bidrar de semiotiske ressursene?
(Master thesis, 2023)I denne studien skal jeg analysere hvordan semiotiske ressurser på Instagram samhandler med hverandre for så å skape verdi for en mottaker, og hvordan de til sammen bidrar til å skape innholdsmarkedsføring på Instagram. ... -
Internet Research Ethics – Resources and Challenges. A qualitative study
(Master thesis, 2023)Diverse nettsider, slik som diskusjonsforum, Instagram, og personlige blogger, brukes i dag til en rekke ulike formål, deriblant kommunikasjon om opplevelser knyttet til personlig sykdom, og det er ikke noe som tilsier at ...