Browsing Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture heltid M2SKDK by Title
Now showing items 36-55 of 87
-
Handle på jordas vegne: Representasjon av bærekraft i Änglamarks reklametekster
(Master thesis, 2023)Klimaet på jorden er ikke sansbart for oss som enkeltindivider og det grønne skiftet er derfor avhengig av medier for å gjøre oss i stand til å ta mer bærekraftige valg. Gjennom en casestudie av Änglamarks reklametekster ... -
”Har du ikke en bra feed på Insta, så har du ikke orden på livet ditt!” Unge jenter sin opplevelse av andres selvrepresentasjon i bildedelingstjenester.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven undersøker unge jenters opplevelse av selvrepresentasjonen på bildedelingstjenestene Instagram og Snapchat. Funnene er basert på individuelle intervjuer og et fokusgruppeintervju av fem jenter på 14 ... -
Hva kjennetegner topplederes kommunikasjon på egen LinkedIn-profil? En undersøkelse av tre toppledere i finansbransjen
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne studien undersøkes det hvordan tre toppledere i finansbransjen kommuniserer på LinkedIn. I en undersøkelse utført av kommunikasjonsbyrået Zynk, beskrives norske lederes aktivitet på sosiale medier som ... -
Hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av elevers digitale leseferdigheter i den videregående skolen. Åtte læreres syn på egen digital undervisningspraksis
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i Digital kommunikasjon og kultur ved Høgskolen i Innlandet, er et resultat av en kvalitativ forskningsundersøkelse foretatt i perioden høsten 2021 og våren 2022. Temaet for undersøkelsen er den digitale ... -
Hvordan opplever erfarne lærere digitaliseringen av skolehverdagen?
(Master thesis, 2011)Norsk: Denne studien handler om hvordan fem erfarne lærere opplever digitaliseringen av hverdagen i den videregående skolen. Det er den avsluttende masteroppgaven i studiet ‟Språk, kultur og digital kommunikasjon‟ ved ... -
Innholdsmarkedsføring på Instagram - hvordan bidrar de semiotiske ressursene?
(Master thesis, 2023)I denne studien skal jeg analysere hvordan semiotiske ressurser på Instagram samhandler med hverandre for så å skape verdi for en mottaker, og hvordan de til sammen bidrar til å skape innholdsmarkedsføring på Instagram. ... -
Internet Research Ethics – Resources and Challenges. A qualitative study
(Master thesis, 2023)Diverse nettsider, slik som diskusjonsforum, Instagram, og personlige blogger, brukes i dag til en rekke ulike formål, deriblant kommunikasjon om opplevelser knyttet til personlig sykdom, og det er ikke noe som tilsier at ... -
Intersubjektivitet i nye medier, en hermeneutisk undersøkelse
(Master thesis, 2023)De nye mediene (Hansen, 2010; Manovich, 2002) har fått en sentral rolle som fora for offentlig debatt. I 2022 la Ytringsfrihetskommisjonen fram en ny utredning om ytringsfrihetens kår i Norge i dag (NOU 2022:9). Kommisjonen ... -
Klikk på teksten! En studie av digital litterasitet i læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne oppgaven handler om andrespråklæring i det digitale samfunn. Jeg analyserer i hvilken grad læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere legger opp til en opplæring som ivaretar behovet for å ... -
Kodeveksling i nettkommunikasjon: En studie av samisktalende nordmenns lingvistiske praksiser på internett
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: I denne avhandlingen er det to samisktalende nordmenns lingvistiske variasjoner på internett som blir undersøkt. Alt i alt danner 30 statusoppdateringer og samtaletråder fra nettsamfunnet Facebook empirien. ... -
Kristen ungdomsidentitet online – posisjon eller relasjon? : i kva grad samsvarer anti-essensielle identitetsteoriar med kristen identitetsforståing, og korleis dannar, opplever og uttrykker kristen ungdom tru, verdiar og identitet på internett?
(Master thesis, 2010)Norsk: Masteroppgåva ”Kristen ungdomsidentitet online – posisjon eller relasjon” teiknar eit bilete av korleis kristen ungdom uttrykker tru, verdiar og identitet på internett. ”Kristen ungdom” er elevar ved Norsk Luthersk ... -
Kunsten å kuratere. En komparativ analyse av digitale og analoge tilnærminger til kuratering av kunstutstillinger
(Master thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er kunstkuratering i en digital tid, og mer konkret hvilke sammenhenger det er mellom museenes kuratering av analoge samlingsutstillinger og deres digitale formidling av samme utstilling. Oppgaven ... -
Mammabloggere – bedre enn sitt rykte? En etisk tilnærming til babysponsdebatten og bruken av barn i reklameinnlegg på norske blogger.
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven vil undersøke norske mammabloggere og hvordan de eksponerer barna sine på egne blogger, da særlig i sponsede innlegg og i reklameinnlegg. Ved hjelp av retorisk teori analyseres fire blogger i ... -
Med mål og tråd – twitteressayet som formidlingssjanger
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne oppgaven tar for seg en ny digital sjanger på det sosiale mediet Twitter som utnytter muligheten på mediet til å lage tråder, som gjør at man kan unngå begrensningen på 280 tegn for en ytring. Dette er sjangeren ... -
Mediemøter på tvers av tre århundrer
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne oppgaven undersøkes det hvordan elever blir påvirket når man aktivt tar i bruk digitale medier i litteraturundervisningen. Det er aspekter ved elevenes leseforståelse og motivasjon som det er hovedprioritet ... -
Mellom affordanser og autentisitet. En retorisk analyse av valgkamp på Facebook
(Master thesis, 2018)Norsk: Sosiale medier får en stadig større betydning i politisk sammenheng. De høye brukertallene og muligheten for å kommunisere direkte til velgere uten journalistiske portvaktfunksjoner gjør at politikerne kan kontrollere ... -
Mellomspråk og digitale verktøy. En kvalitativ og komparativ kasusstudie av mellomspråkstekster skrevet med og uten korrekturverktøy.
(Master thesis, 2018)Norsk: I denne studien vil det undersøkes hva digitalisering og stadig smartere språkverktøy kan ha å si for et mellomspråk. På grunn av egne observasjoner av kontekstuelt malplasserte ord i mellomspråksstekster, skrevet ... -
Miljøtiltak og bærekraftsmål: bedrifters grønne kommunikasjon på sosiale medier.
(Master thesis, 2022)Bærekraft er aktuelt som aldri før, og vi ser et stadig økende ønske i befolkningen om å leve mer bærekraftig. Skal bedriftene henge med i tiden og være med i kampen om kundene er de nødt til å tilpasse seg dette grønne ... -
Multilingualism in Computer mediated communication. A study of language choice among youngsters in rural Tanzania.
(Master thesis, 2019)African youth linguistic practices have merely been regarded as an urban phenomenon that has nothing to do with rural areas. They have sometimes been labelled as urban vernaculars, a label that excludes creative linguistic ... -
Multimediefortellinger som nyhetsformidling. Sjangerutvikling innen digital featurejournalistikk
(Master thesis, 2021)Norsk: De siste årene har det blitt stadig vanligere å publisere lengre, mer multimediale og visuelle featurereportasjer i norske nettaviser. Denne masteroppgaven stiller spørsmål ved hva vår digitale mediesituasjon gjør ...