Blar i Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH på tittel
Viser treff 102-121 av 228
-
Implementering og operasjonalisering av verdibegreper : En casestudie av 5 skoler tilknyttet verdi- og utviklingsnettverket Skal – skal ikke
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne masteroppgaven er et oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og målet er å undersøke hvordan fem skoler implementerer og operasjonaliserer verdibegreper innenfor verdi– og utviklingsnettverket Skal – skal ikke, ... -
Individuelle utviklingsplaner – et verktøy for tilpasset opplæring? IUP- hva er det, og hvordan fungerer det i praksis ved "Løkka" skole?
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne oppgaven er en casestudie som tar for seg individuelle utviklingsplaner – IUP i en norsk skole. Jeg har observert bruken av IUP, samt intervjuet elever og lærere som bruker IUP og også foretatt noe dokumentanalyse. ... -
Ingen regel uten unntak
(Master thesis, 2011)Norsk: Frafall i videregående opplæring, - som kanskje er en av vår tids største samfunnsutfordring, har i de senere årene fått økt oppmerksomhet. Det er ved de yrkesfaglige utdanningsprogrammene at flest elever avbryter ... -
Inkluderende strategier i undervisningen
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å få et større innblikk i hva inkluderende strategier er, og se hvilke erfaringer lærere i ... -
Inkludering av minoritetsspråklige barn i barnehagen. En studie av montessoripedagogers refleksjoner om barns språkutvikling og andrespråktilegnelse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark, 2017. Oppgaven er en kvalitativ studie av montessoripedagogers tilnærming til minoritetsspråklige barns andrespråk, og problemstillingen ... -
Inkludering i skolen: En analyse av sentrale dokumenter for skolen, med fokus på inkludering og begreper knyttet til inkludering.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om inkluderingsbegrepet som kom inn i den norske skolen med Læreplanverket reform 97 (L97) etter Salamanca-erklæringen (UNESCO, 1994). Skolen er en viktig samfunnsinstitusjon, og ... -
INTEGRATION OF TRANSLANGUAGING IN LESSONS: An approach to teaching and learning in Namibian junior secondary schools. A qualitative case study in three regions in Namibia.
(Master thesis, 2014)English: The history of Namibia shows that Namibia was a German colony from 1884 to 1914. After Independence in 1990, English became the official language and the language of instruction as from grade 4 up to University ... -
Interaktiv tavle - Et teknologisk kinderegg!
(Master thesis, 2016)Norsk: Bakgrunnen for denne oppgaven er et samforskningsprosjekt om å ta i bruk en større del av potensialet til interaktive tavler. Undersøkelsene er gjort i samarbeid med en gruppe lærere på Hedmark. All materiale som ... -
“Jeg er funksjonshemmet, so what!”
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: Da jeg var så heldig å vokse opp med en gutt som lider av sykdommen Spinal muskelatrofi, har jeg kjennskap til en fantastisk og unik livshistorie. Denne gutten, nå mannen, er som alle oss andre, og har aldri vært ... -
Jeg prøver å gripe nuet. Hvordan tre lærere i voksenopplæringen takler ulike dilemmaer i hverdagen faglig og relasjonelt.
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en masteroppgave tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet 2017. Bakgrunnen for studien er læreren som lærer og læreren som en hjelper for deltakere i voksenopplæringen for flerspråklige. Jeg har praksis ... -
"Jeg står utenfor vinduet og ser". Voksne minoriteter sin opplevelse av anerkjennelse i arbeidsrettet norskundervisning.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven utforsker hvordan minoritetsspråklige opplever undervisningen, med tanke på hvordan deres kulturelle kapital blir anerkjent i opplæringssituasjonen. Deltakerne har vært en del av arbeidsrettet ... -
"Jeg trodde han var norsk" - En tematisk analyse av minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen.
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg tatt for meg anerkjennelsesbegrepet i en skolekontekst. Mer konkret søkte jeg innsikt i minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen. Dette gjennom å blant annet sette ... -
«Jeg tror alle kan lære alt, man lærer bare på forskjellige måter» En kvalitativ undersøkelse om elever med ADHD og deres skolegang
(Master thesis, 2020)Norsk: I den norske skolen har man som lærer forskrifter, lover og læreplaner og forholde seg til. Opplæringsloven tar for seg blant annet elevens rettigheter om tilpasset opplæring (§1-3) og elevens rett til spesialundervisning ... -
«Jeg ønsker det egentlig, men vet ikke hvordan». En kvalitativ studie om sosial interaksjon for ungdom med kort botid i videregående skole.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan sosial interaksjon og relasjoner oppleves i den videregående skolen for ungdom med kort botid. Oppgaven er en kvalitativ studie og problemstillingen er som ... -
Jenter med diagnose ADHD i skolen
(Master thesis, 2009)Norsk: Diagnosen ADHD og medisinering av barn med sentralstimulerende midler vekker debatt i samfunnet. Enkelte hevder at vi har for smal forståelse av begrepet normalitet og at økende bruk av diagnoser er med på å ... -
Juleavslutninger i skolen – et inkluderende fellesarrangement?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker juleavslutninger som et inkluderende fellesarrangement, og problemstillingen lyder som ... -
Kan du vite det helt sikkert? En kvalitativ studie av pedagogers arbeid med etiske utfordringer i barnehagen.
(Master thesis, 2017)Norsk: Min masteroppgave handler om hvordan pedagoger i barnehagen opplever situasjonen rundt og relasjonen med et barn med utrygg tilknytning. Bakgrunnen for studien er etiske utfordringer en kan møte på i hele prosessen ... -
Kan Inkluderingshåndboka bli et bedre verktøy? Hvordan kan modellen for arbeidsprosessen i Inkluderingshåndboka utvikles?
(Master thesis, 2009)Norsk: Denne masteroppgaven belyser hvordan en modell for arbeidsprosessen i Inkluderingshåndboka kan utvikles med sikte på å redusere opplevde hindringer og motstand av en gjennomføring og videreføring av inkluderingsarbeidet ... -
Kan spesialundervisning bidra til økt inkludering? En kvantitativ studie med fokus på inkluderende spesialundervisning.
(Master thesis, 2017)English: The topic of the present thesis is inclusive special education, and the question is whether pupils with general learning difficulties experience social and academic inclusion. The voice of the pupils is important ... -
Kartlegging som en ressurs for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie på mellomtrinnet
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne studien tar utgangspunkt i mine egne erfaringer som faglærer, kontaktlærer, spesialpedagog og særskilt norskopplæringslærer. Mine erfaringer ser jeg i samsvar med et økende krav om at stadig mer av lærerens ...