Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education by Title
Now showing items 157-171 of 171
-
Uro i timen: Hva er elevenes egen forståelse av sammenhenger mellom uro i klasserommet og ralsjoner, anerkjennelse og sosial bakgrunn?
(Master thesis, 2010)Norsk: Mange lærere opplever elever med undervisnings- og læringshemmende atferd i timene. I norsk skole har det lenge vært en tradisjon å se etter hva som kan være feil med eleven i slike tilfeller. I denne oppgaven ... -
Ute av syne, ute av sinn? En casestudie om hvordan skolevegring oppleves av en elev, foresatt og skole.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne casestudien har undersøkt hvordan fenomenet skolevegring oppleves av en elev med skolevegring, hans foresatt og en ansatt ved skolen. Undersøkelsens formål var å se på hva skolen kan gjøre for å forebygge ... -
Utfordringer i segregerte opplæringstilbud : med fokus på kompetanse og bruk av skjønn
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Denne oppgaven handler om utfordringer knyttet til arbeid i segregerte opplæringstilbud for elever med ulike funksjonshemminger som har all sin opplæring etter § 5.1. i Opplæringsloven (Kunnskapsdepartementet, ... -
Utfordringer som lærere møter i implementering av inkluderende opplæring i grunnskoler i Tanzania. En kasusstudie av to grunnskoler i Tanzania.
(Master thesis, 2014)This study aimed at assessing the challenges that teachers face in implementation of inclusive education in primary schools in Tanzania. Using Mbeya inclusive schools as a case study, it assesses the implementation of ... -
Utforskende arbeid i naturfag - en tilnærming til tilpasset opplæring?
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven er en fenomenologisk studie som omhandler bruk av utforskende arbeidsmåter i naturfag og hvordan dette kan bidra til å ivareta intensjonen om tilpasset opplæring. Den baserer seg på en hypotese om ... -
«Vafler er så mye mer enn en oppskrift!» En studie av arbeidsrettet norskopplæring for voksne innvandrere med liten eller ingen skolebakgrunn
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne studien har tittelen «Vafler er så mye mer enn en oppskrift!», og er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Det er en kvalitativ utført undersøkelse utfra problemstillingen: I hvilken ... -
«Vi klarer det ikke alene»: En kvalitativ undersøkelse om fire læreres samarbeid med foresatte i forbindelse med atferdsproblemer hos elever i barneskolen.
(Master thesis, 2017)Norsk: Problemstillingen for denne masteroppgaven er «Hvordan samarbeider lærere med foresatte for å forebygge og håndtere atferdsproblemer hos elever i barneskolen?». Besvarelsen redegjør for hvordan fire lærere samarbeider ... -
«Vi vurderer hele tiden hvor elevene vil ha best utbytte av å være, både faglig og sosialt». En casestudie av tre læreres samarbeid om inkluderingen av nyankomne elever i en mottaksklasse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Opplæringslovens §2-8 åpner opp for organisering av særskilt språkopplæring i egne klasser, såkalte mottaksklasser, som et innføringstilbud til nyankomne elever. Tidligere forskning viser til positive sider ved en ... -
Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og håndverk. Min historie om en reise i et vurderingslandskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring. Fenomenet som studeres kvalitativt i denne oppgaven er forståelser om Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og håndverksfaget på ungdomsskolen. ... -
Vurderingskulturen i en ungdomsskole med fokus på tilbakemeldingspraksis i norskfaget . Hvordan kan skolen utvikle bedre vurderingskultur for å oppnå mer optimal læring?
(Master thesis, 2015)Norsk: Formålet med oppgaven er å beskrive lærernes tilbakemeldingspraksis i norskfaget i en ungdomsskole for å kunne finne mulig forbedringspotensial i tilbakemeldingspraksisen til lærerne, som kan styrke vurderingskulturen ... -
"... å få det inn under huden, rett og slett!" : hvordan er intensjonene og forutsetningene for flerkulturell pedagogikk i tre barnehager. En kvalitativ undersøkelse av tre barnehager med etniske norske barn og etniske minoritetsbarn.
(Master thesis, 2007)Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av tre barnehager med etniske minoritetsbarn og norske barn. Bakgrunnene for undersøkelsen er at forskning viser ... -
"...å få det naturlig inn..." : hvordan er profesjonsutøveres intensjoner om og forutsetninger for en ressursorientert tilnærming til språklig mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Norsk: ”… å få det naturlig inn” er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for studien er styringsdokumenter og sentrale politiske tiltak sin vektlegging av barnehagens betydning for ... -
Å realisere tilpasset opplæring gjennom litteraturundervisning.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å utvikle forståelsen av litteraturundervisning i engelskfaget. Videre er håpet at denne forståelsen vil kunne gi grunnlag for refleksjoner omkring ... -
Å se de som ikke krever å bli sett: Anerkjennelse av de stille elevene i skolen
(Master thesis, 2019)English: The topic in this master's thesis in adopted education is recognition of the quiet pupils in school. This theme has been investigated based on the following research question: How do teachers experience their ... -
Å være vennlig og bestemt er ingen motsetninger. En mikroetnografisk studie av positive og støttende lærer-elev-relasjoner.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne mastergradsoppgave i tilpasset opplæring handler om lærer-elev-relasjoner. Bakgrunnen for studien er hvordan forskning fremhever positive og støttende lærer-elev-relasjoner som den viktigste faktoren for å ...