Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 67-86 of 239
-
Gi meg en sjanse: om lærerens forventning til elevene med henblikk på deres sosioøkonomiske status
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag. Problemstillingen for masteroppgaven er: Hvilken innflytelse kan lærerens forventninger ha på skoleprestasjoner hos elever med ulik sosioøkonomisk bakgrunn? Inspirasjonen for studien er tatt fra en lignende ... -
Gjensidig skole-hjem samarbeid - en kvalitativ undersøkelse om fire læreres refleksjoner om idealer og realiteter i et gjensidig skole-hjem samarbeid.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne masteroppgaven er tilknyttet studieprogrammet ”master i tilpasset opplæring” ved Høgskolen i Hedmark, 2016. Oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan et gjensidig skole-hjem samarbeid utvikles hvor jeg ... -
«Gym er fortsatt gøy, men ikke YES»: En kvalitativ undersøkelse om hvordan 9. klassinger opplever kroppsøving nå sammenlignet med på barnetrinnet
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne kvalitative studien har tatt for seg hvordan motivasjonen til kroppsøving endrer seg fra barne- til ungdomsskolen. Resultatene av besvarelsene fra åtte elever på 9. trinn, viser at kroppsøving i barneskolen ... -
«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
(Master thesis, 2023)Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers ... -
«Han liker meg ikke, så det nytter ikke!» Elevens møte med læreren – anerkjennelsens betydning for elevens opplevelse av motivasjon og mestring.
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Bakgrunnen for studien er elev-lærer relasjonen. Min egen praksis har gjort meg oppmerksom på hvor stor betydning denne relasjonen har ... -
«HIGH FIVE!» - Den viktige relasjonen: En kvalitativ studie av relasjonsbygging mellom elev og lærer
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i studiet Tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven har som formål å finne ut hvordan elever og lærere ser på fenomenet relasjoner og den har også sett på anerkjennelse ... -
Hjemmespråket som ressurs - en kvalitativ studie av flerspråklige elevers refleksjoner om sitt hjemmespråk som en ressurs i skolehverdagen.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne studien er en masteroppgave i studieprogrammet master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark, 2016. Masteroppgaven har som hensikt å få en innsikt i fire flerspråklige elevers refleksjoner om hvordan ... -
«Hva gjør det med livet til et lite menneske som starter livet sitt med og ikke bli sett, eller tatt hånd om når det gir uttrykk for en sterk følelse?» En undersøkelse om kvalitet rundt oppstart i barnehagen for ettåringene.
(Master thesis, 2016)Norsk: Tema for oppgaven er «kvalitet for ettåringene rundt oppstart i barnehagen». For å utforske temaet har jeg valgt disse tre forskningspørsmålene: 1. Hvordan opplever foreldre og pedagogiske ledere oppstarten for ... -
Hva karakteriserer minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk? En kvantitativ undersøkelse om områder som kan påvirke minoritetsspråklige elevers svake skolefaglige prestasjoner.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk. Når minoritetsspråklige elever ikke har tilstrekkelige norskferdigheter til å følge ... -
Hva kjennetegner ledelsen og kulturen ved skoler med høy måloppnåelse? En studie av dynamikken mellom tilpasset opplæring og resultatorientering
(Master thesis, 2011)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse om hva som kjennetegner skoleledelsen og skolekulturen ved skoler som har høy resultatoppnåelse. ... -
Hva vektlegger rektor i arbeidet med å forebygge mobbing?
(Master thesis, 2018)Norsk: Formål med denne masteroppgaven er å få rektorenes fortelling om hva de vektlegger i arbeidet med forebygging av mobbing. Et ønske med studien er at funnene kan være til nytte med tanke på hva som kan være viktige ... -
Hvilke faktorer er viktig for flerkulturelle elevers opplevelse av tilhørighet til skolen?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer seks flerkulturelle elever vektlegger for å oppleve tilhørighet til skolen. I takt med økt innvandring, har skolene i Norge blitt mer flerkulturelle. Til tross ... -
Hvilke faktorer kan bidra til- eller hindre en tilpasset og inkluderende opplæring for hørselshemmede elever?: Intervju med 7 hørselshemmede elever
(Master thesis, 2011)Norsk: Nyere forskning viser at hørselshemmede elever har lavere læringsutbytte enn hørende elever (Hendar, O og Lundberg C 2010). For å finne ut hvordan man kan heve læringsutbyttet til hørselshemmede elever er det ... -
Hvis jeg ser dem og bryr meg, så vil de trives, og da kommer det faglige etter hvert
(Master thesis, 2023)Norsk Sammendrag Hensikten med dette prosjektet har vært å løfte frem et forskningsfelt som det forskes lite på i samfunnet. Det poengteres i Meld. St. 6 (2019-2020, s. 53) og i tidligere forskning (Faldet & Nes, 2021) at ... -
Hvordan blir kulturelt mangfold anerkjent i lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn?
(Master thesis, 2016)Norsk: I denne masteroppgaven har målet vært å se på hvordan kulturelt mangfold anerkjennes i lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn. Jeg har i den sammenheng gjennomført en lærebokanalyse på et lite utvalg bøker, henholdsvis ... -
Hvordan er det å være bærer av en kristen identitet for ungdom i dag? Om religion, identitet og KRLE
(Master thesis, 2022)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring tematiserer hvordan det er å være ung og religiøs i dag, med spesiell vekt på kristen tro. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan er det å være bærer av en kristen ... -
Hvordan gir elevsamtalen rom for medvirkning i egen læring? Dialogen som læringsarena i formativ vurdering
(Master thesis, 2009)Norsk: Mål: Denne undersøkelsen formål er å identifisere prosesser som kan beskrive kvaliteten av dialogprosessen mellom lærer og elev. Den retter fokus mot kvalitative aspekter av dialogen hvor barns erfaringer blir ... -
Hvordan har en skole jobbet med tematikken gutter i skolen, og på hvilken måte har dette påvirket lærernes praksis?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en oppgave som har tatt utgangspunkt i et prosjekt som er satt i gang for å forsøke å utjevne forskjeller mellom gutter og jenters prestasjoner i skolen. Oppgaven ønsker å se på hvordan ... -
Hvordan kan barnehageassistenters kompetanseheving forstås - sett ut fra et konkret kompetansehevingstiltak?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan barnehageassistenters kompetanseheving forstås - sett ut fra et konkret kompetansehevingstiltak. Bakgrunnen for studien er ... -
Hvordan kan elevmedvirkning bli en integrert del av skolehverdagen?
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan elevmedvirkning kan bli en integrert del av elevenes skolehverdag. Jeg har valgt å følgeforske ...