Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Subject "VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282"
Now showing items 1-20 of 39
-
AD/HD-elevenes situasjon i grunnskolen : en sammenligning av AD/HD-elevers og øvrige elevers sosiale og faglige kompetanse
(Master thesis, 2009)Norsk: Grunnskoleopplæringen skal i følge Opplæringsloven være inkluderende, og opplæringen tilpasses den enkelte. Til tross for dette rapporteres det om elevgrupper som faller utenom faglig og sosialt. På bakgrunn av dette ... -
"Alle barn har en gnist i seg. Alt vi trenger er å tenne den." -IKT som hjelpemiddel for dyslektikere.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2014. Det er foretatt kvantitative spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad og til hvilke aktiviteter ... -
Angst og tilpasset opplæring: Hva kan lærere gjøre for å tilpasse opplæringen for elever med angst?
(Master thesis, 2016)Norsk: Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i den norske skolen (Bjørnsrud, 2004). Hvordan dette skal tilrettelegges er grundig beskrevet i styringsdokumenter for skolen som Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, ... -
Barn som viser utagerende atferd i barnehagen- Barnehagelærernes profesjonelle kunnskap og ledelse
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler barnehagelæreres ledelse av arbeidet knyttet til barn som viser utagerende atferd i barnehagen. Oppgaven min bygger på en empirisk undersøkelse i tre barnehager. Mitt utgangspunkt for ... -
Betydningen av alternative ungdomsskoler for elevers mestring. I hvilken grad og på hvilken måte kan en alternativ ungdomsskole påvirke elevers opplevelse av mestring.
(Master thesis, 2016)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken grad og påvirkning en alternativ ungdomsskole har for mestring, hos elever som er tilknyttet et heltids tilbud. Mine undersøkelser er gjort ved en skole på ... -
Children with Visual Impairments in Tanzania. An investigation of the Challenges which Children with Visual Impairments face in Learning and Participation in Inclusive Primary schools.
(Master thesis, 2014)This study aimed at investigating the challenges which children with visual impairments face in learning and participation in inclusive primary schools. It was a qualitative case study design, which specifically aimed ... -
Dialog og medvirkning i hjem-skolesamarbeid
(Master thesis, 2015)Norsk: Dialog og medvirkning i hjem-skolesamarbeid er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Oppgavens hensikt er å belyse hvordan jeg kan legge til rette for at utviklingssamtalen blir en ... -
En inkluderende skole for elever med generelle lærevansker? En kvantitativ studie med fokus på deltagelse i det sosiale og faglige fellesskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: I Kunnskapsløftet fra 2006, heter det at likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæring er overordnede prinsipper i skolen. På bakgrunn av egen erfaring som spesialpedagog i skolen i over 25 år har jeg en viss uro ... -
En undersøkelse om relasjonsdannelse i et utvidet læringsrom. Læreres erfaringer og tanker rundt uterommets påvirkning av klasseledelse og relasjoner.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere opplever at deres klasseledelse og relasjonsbygging blir påvirket av å bruke et utvidet læringsrom i opplæringen. Bakgrunnen for oppgaven er at forskning forteller oss ... -
Evnerike og talentfulle elever: Hvordan opplever ungdomsskoleelever med rike matematiske evner tilpasset opplæring i faget gjennom et nytt tiltak: Valgfag i matematikk 1T
(Master thesis, 2014)Norsk: I denne masteroppgaven tar jeg opp temaet tilpasset opplæring i matematikkfaget for evnerike og talentfulle ungdom. I opplæringsloven og i det nåværende Læreplanverket for Kunnskapsløftet står tilpasset, likeverdig ... -
Fra nærskole til alternativ skole -et fenomenologisk studie av hvordan foreldre til barn med spesielle behov opplever skolebyttet.
(Master thesis, 2016)Norsk: I Kunnskapsløftet fra 2006, heter det at likeverd, inkluderende og tilpasset opplæring er overordnede prinsipper i skolen. På bakgrunn av egen erfaring som spesialpedagog i skolen i over 18 år har jeg en viss uro ... -
Gjensidig skole-hjem samarbeid - en kvalitativ undersøkelse om fire læreres refleksjoner om idealer og realiteter i et gjensidig skole-hjem samarbeid.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne masteroppgaven er tilknyttet studieprogrammet ”master i tilpasset opplæring” ved Høgskolen i Hedmark, 2016. Oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan et gjensidig skole-hjem samarbeid utvikles hvor jeg ... -
«Han liker meg ikke, så det nytter ikke!» Elevens møte med læreren – anerkjennelsens betydning for elevens opplevelse av motivasjon og mestring.
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Bakgrunnen for studien er elev-lærer relasjonen. Min egen praksis har gjort meg oppmerksom på hvor stor betydning denne relasjonen har ... -
Hjemmespråket som ressurs - en kvalitativ studie av flerspråklige elevers refleksjoner om sitt hjemmespråk som en ressurs i skolehverdagen.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne studien er en masteroppgave i studieprogrammet master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark, 2016. Masteroppgaven har som hensikt å få en innsikt i fire flerspråklige elevers refleksjoner om hvordan ... -
Hva karakteriserer minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk? En kvantitativ undersøkelse om områder som kan påvirke minoritetsspråklige elevers svake skolefaglige prestasjoner.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk. Når minoritetsspråklige elever ikke har tilstrekkelige norskferdigheter til å følge ... -
Hvordan blir kulturelt mangfold anerkjent i lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn?
(Master thesis, 2016)Norsk: I denne masteroppgaven har målet vært å se på hvordan kulturelt mangfold anerkjennes i lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn. Jeg har i den sammenheng gjennomført en lærebokanalyse på et lite utvalg bøker, henholdsvis ... -
Hvorfor kommer de ikke? Minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem-skole-samarbeid i lys av teorier om makt og anerkjennelse
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem–skole-samarbeid. Bakgrunnene for undersøkelsen ... -
I hvilken grad legger PP – rådgiver til rette for flerspråklige foreldres deltagelse i inntakssamtalen?
(Master thesis, 2013)Det norske samfunn er blitt et mer mangfoldig samfunn, noe som innebærer at befolkningen i Norge består av mennesker med forskjellige språk, kulturell og religiøs bakgrunn (Gjervan, Andersen & Bleka, 2012). Dette er ... -
"If I had been more intelligent" : anerkjennelse og identitet: anerkjennelsens betydning for identitetsutviklinga til elever som skifter undervisningsspråk i løpet av grunnskoletida
(Master thesis, 2009)Norsk: I denne avhandlinga ser jeg på sammenhengen mellom anerkjennelse og identitetsutvikling for elever som kommer til et nytt land i løpet av grunnskolen, og som ikke forstår undervisningsspråket. Jeg presenterer ulike ... -
Interaktiv tavle - Et teknologisk kinderegg!
(Master thesis, 2016)Norsk: Bakgrunnen for denne oppgaven er et samforskningsprosjekt om å ta i bruk en større del av potensialet til interaktive tavler. Undersøkelsene er gjort i samarbeid med en gruppe lærere på Hedmark. All materiale som ...