Inkludering og ekskludering i kroppsøvingsfaget
Abstract
Hovedproblemstilling: Hvilke konsekvenser får inkludering og/eller ekskludering for elevene med tanke på kroppsøvingslærernes handlinger og metoder? I lys av dette kommer tiltak som kroppsøvingslærerne gjør for at elevene skal føle seg inkludert i kroppsøvingsfaget. Og finnes det noen sammenheng mellom temaet og frafallsproblematikken i den videregående skole.
Teori: Den teoretiske rammen for dette prosjektet er Jan Ove Tangens sosiologiske perspektiver på hvilke mekanismer som fører til eksklusjon og inklusjon i idretten. Disse perspektivene er oversatt fra idrett til kroppsøving som felt og fungerer som bakteppe for hele prosjektet.
Metode: Det ble brukt en kvalitativ metode ved forskningen, der det ble intervjuet tre kroppsøvingslærere ved samme videregående skole. Samtlige var i aldersgruppen 40-50 år, med en del jobberfaring.
Resultater og diskusjon: Resultatene viser at konsekvensene for inklusjon og eksklusjon kan skyldes mange ulike mekanismer som gjenspeiles i det sosiale systemet og som kan være sammensatt av ulike binære koder.
Avslutning/konklusjon: Kroppsøvingsfaget kan sees i sammenheng med Tangens forståelse for det sosiale systemet. Konsekvensene for kroppsøvingslærernes handlinger skyldes ikke direkte eksklusjon i faget, men de kan bidra til å fremme inklusjonen hos elevene og dermed unngå frafall.
Description
Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2012