Vil mer lek i kroppsøvingsfaget øke elevenes motivasjon på videregående skole?
Abstract
Forfatter
Ingrid Birkelund
Oppgavens tittel
Vil mer lek i kroppsøvingsfaget øke elevenes motivasjon på videregående skole?
Problemstilling
Vil mer lek i kroppsøvingsfaget øke elevenes motivasjon på videregående skole?
Teori
Forskningen inkluderer teoretiske nøkkelbegreper som; motivasjon, indre- og ytre motivasjon, målorienteringsteori, psykologiske læringsklima, oppgave- og mestringsklima, prestasjon- eller resultatklima og lek.
Metode
Metoden i denne forskningen er kvantitativ, ved bruk av en utarbeidet spørreundersøkelse. Totalt 30 informanter fra en videregående skole på Østlandet deltok, hvor samtlige var mellom 18 og 19 år.
Resultater
Resultatene fremstår i tabeller og diagrammer for hvert enkelt spørsmål, med forskerens forklaring/tolkning av svarene fra informantene under.
Avslutning/Konklusjon
Det som i oppgaven er drøftet blir sammenfattet i avslutningen og konklusjonen. Her vises det tydelig hva forskningen har kommet frem til, og hva den konkluderer med.
Oppgavens nøkkelord
Motivasjon, motivasjonsteori, psykologisk læringsklima, lek og elever.
Description
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013