Toppidrett og videregående skole
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132816Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å belyse hva som motiverer idrettsungdom til å kombinere utdanning ved siden av satsingen på en idrett. Mitt ønske har vært å belyse dette opp mot selvbestemmelsesteorien.
Forfatter:
Espen Antonsen
Oppgavens tittel:
Toppidrett og videregående skole
Problemstilling:
Hva motiverer idrettsungdom til å kombinere utdanning og satse på sin idrett på videregående skole?
Teori:
Teorien i denne oppgaven sier kort om hva toppidrett er og hva læreplanen sier om tilrettelegging av toppidrett, videre blir det redegjort for self – determination theory hvor det blir gått grundig inn på de grunnleggende psykologiske behovene, samt selvbestemmelseskontinuumet.
Metode:
I denne forskningsoppgaven er det blitt brukt kvalitativ intervju som metode, der to elever forteller om hvordan de opplever å kombinere toppidrett med sin utdanning.
Resultater:
Resultatene som har fremkommet i denne forskningsoppgaven, viser at motivasjonen har en klar sammenheng med de grunnleggende behovene i self – determination theory. Det har også kommet frem at det sosiale sammen med mestring er en viktig faktor for å oppnå indre motivasjon.
Nøkkelord:
Self – determination theory, selvbestemmelseskontinuum, grunnleggende behov og toppidrett.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013