Forskjeller mellom utdannet og ufaglært kroppsøvingslærer
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132818Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forfatter: Marius Andersen, student ved bachelor i faglærer i kroppsøving, ved Høyskolen i Hedmark, avdeling Elverum
Oppgavetittel: «Forskjeller mellom utdannet og ufaglært kroppsøvingslærer».
Problemstilling:
Er planleggingen og gjennomføringen i kroppsøvingstimer på barneskolen annerledes med en utdannet kroppsøvingslærer sammenlignet med en ufaglært?
Underproblemstilling:
Har aktivitetsnivået på elever endret seg fra 1 – 4 klasse i kroppsøving fra L97 opp i mot Lk06?
Teori: Temaene jeg er innom er læreplaner, kroppsøvingsfagets utvikling, tilpasset opplæring, didaktiske relasjonsmodellen og relevant forskning knyttet til de overnevnte punktene.
Metode: Kvalitativ forskningsmetode i form av intervju. Intervjuet i alt 4 personer fra to forskjellige barneskoler.
Resultat: Krav til kroppsøvingslærer på barneskolen er et stort tema. Utviklingen av barnets fysiske egenskaper er viktig og for å forhindre fysisk inaktivitet i tidlig alder. I mine resultater ser jeg forskjeller mellom faglært og ufaglært kroppsøvingslærer i planleggingen og gjennomføringen av en kroppsøvingstime.
Forskningen min viser at det er vanskelig å måle aktivitetsnivået fra L97 til Lk06, men aktivitetsbidrag som fysak er med på å få 1 times fysisk aktivitet hver dag inn i skolehverdagen.
Nøkkelord: Tilpasset opplæring, læreplan, fysisk aktivitet og fysak.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013