Hvordan fysisk inaktive ungdommer påvirker legitimeringen av kroppsøving?
Abstract
Forfatter:
Richard Bertelsen,
Faglærer kroppsøving 2013, Høgskolen i Hedmark, avd. Elverum
Oppgavens tittel:
Hvordan fysisk inaktive ungdommer påvirker legitimeringen av kroppsøving?
Problemfelt:
Målet med denne oppgaven er å finne ut hvordan kroppsøvingslærere ser på økt helsefokus i kroppsøving og at faget i større grad legitimeres på grunnlag av økt inaktivitet blant ungdommer. Undersøkelsen ble gjort på en ungdomsskole i på Østlandet.
Teori:
I dette kapittelet skal jeg vise til relevant stoff i læreplanen, lovverk, forskning og teori på problemområdet. Jeg belyser forskning på hvor fysisk aktive barn og ungdommer er, med utgangspunkt i Helsedirektoratets anbefalinger om 60 minutter med aktivitet hver dag. Med utgangspunkt i dette skal jeg se på legitimering av kroppsøvingsfaget og hvilke konsekvenser helsefokus kan ha på fagets verdier.
Metode:
Oppgaven benytter seg av kvalitativt intervju som metode. Jeg intervjuet to kroppsøvingslærere på en ungdomsskole på Østlandet. Dette for å belyse hva kroppsøvingslærere mener om påvirkningen inaktive barn og ungdommer har på legitimeringen av kroppsøvingsfaget og på helsefokus i faget.
Resultater og diskusjon:
Mine hovedfunn var at kroppsøvingslærerne brukte argumenter som inaktivitet blant barn og ungdommer og nytteverdien faget har som rekreasjon i en ellers tung hverdag som begrunnelse for hvorfor faget er viktig.
Konklusjon
Sammenlignet med funnene i teorikapittelet stiller informantene seg mer positivt til at kroppsøvingsfaget legitimeres på helseargumenter og fagets verdi som rekreasjonsfag.
Nøkkelord:
Legitimering, helse, inaktivitet, rekreasjon, kroppsøving.
Description
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013