Blar i Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281"
Viser treff 1-14 av 14
-
Challenges in the primary education in Namibia
(Rapport, Research report, 2008)English: The aim of this report is to describe the situation in the Namibian school system and discuss school internal and external reasons for school non-participation and poor results. By school non-participation is meant ... -
Elever i og fra små og store skoler : presentasjon av kartleggingsresultater i en kommune
(Rapport, Research report, 2007)Norsk: Denne rapporten bygger på en kartleggingsundersøkelse blant 9600 elever i grunnskolen. Her har vi analysert elever fra fire små bygdeskoler i en kommune og senere identifisert elever fra disse små skolene når de ... -
Evaluering av SANN-prosjektet ved Midt-Østerdal videregående skole : SANN: Skole - Arbeid - Nytenkning - Nærmiljø
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Denne rapporten er en evaluering av SANN-prosjektet ved Midt-Østerdal videregående skole. SANN står for Skole – Arbeid – Nytenkning – Nærmiljø. Kjerneaktiviteten i prosjektet er praksisperioder i arbeidslivet for ... -
FiN stil i Skedsmo : evaluering av et prosjekt om forebygging og reduksjon av problematferd i skolen
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;01/2009, Research report, 2009)Norsk: Tilbakemeldinger fra skole-Norge viser at uro og problematferd stadig er store utfordringer mange steder. I Skedsmo kommune ønsket de å gjøre noe med dette ved å ta i bruk programmet FiN Stil på 6 skoler. FiN Stil ... -
Inkluderende skoler? : Casestudier fra fem skoler
(Rapport, Research report, 2008-09-22)Norsk: Denne rapporten presenterer resultatene fra casestudier om inkludering i skolen. Fem skoler i én kommune er med i utvalget. I tråd med formuleringene i L97 har vi fokusert på deltakelse i henholdsvis det faglige ... -
Inkluderende skoleutvikling : erfaringer med Inkluderingshåndboka i Lillehammer kommune
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Den inkluderende skolen ble introdusert i L97 og er også et sentralt underliggende begrep for Kunnskapsløftet som iverksettes i skoleverket fra 2006. Inkluderingshåndboka er et verktøy for skolevurdering og ... -
Inkludering i innovasjonsperspektiv
(Rapport, Research report, 2008-09-22)Norsk: Denne rapporten presenterer en undersøkelse av hvordan en kommune forberedte de tilsatte i skolene på å gjennomføre Reform 97 gjennom et bredt anlagt videre- og etterutdanningstilbud. Rapporten sier også hvordan ... -
Krysspeilinger IV : artikler fra Forskningsdagen 2004
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Hedmark ble Forskningsdagen for 2004 arrangert torsdag den 23. september. De som ønsket det, fikk i etterkant tilbud om å publisere sitt foredrag som artikkel i ... -
Pedagogisk filosofi : forstudie, del 2: På terskelen til det moderne
(Rapport, Research report, 2008-09-04)Norsk: Planene for lærer- og førskolelærerutdanningen i Norge krever arbeid med pedagogisk-filosofiske problemstilinger. For grunnutdanningen av allmenn- og førskolelærere og for praktisk-pedagogisk seminar savnes det ... -
Reading among grade six learners in Namibia and Norway : an investigation of reading habits and attitudes of learners in the Khomas and Oshana regions of Namibia and the Hedmark region in Norway
(Rapport, Research report, 2008)English: A joint research project was conducted by Hedmark University College in Norway and the University of Namibia and Ongwediva College of Education in Namibia. The project was considered as a pilot for a possible ... -
Rom for alle? : etiske dilemmaer for skoleledelsen i en flerkulturell grunnskole
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Hensikten med denne studien er å løfte fram problemstillinger og områder innenfor skolens virksomhet der kulturmangfoldet skaper konflikter. Søkelyset settes på skoleledelsen der den blir utfordret til å være tydelig ... -
Tekststrukturens innvirkning på leseforståelsen : En studie av fire læreboktekster for ungdomstrinnet og sju elevers lesing av dem
(Rapport, Research report, 2008-09-23)Norsk: I hvilken grad virker oppbyggingen av en læreboktekst inn på elevenes forståelse av innholdet i teksten? Dette forsøker Anne Charlotte Torvatn å belyse i denne avhandlingen. Hun har fulgt en ungdomsskoleklasses ... -
To år i barnehagen og to år i skolen : en oppfølging av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle 4- og 5-åringer i bydel Gamle Oslo
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Dette er rapport nummer fire fra evaluering av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle fire- og femåringer i bydel Gamle Oslo. Rapporten omhandler en undersøkelse av andrespråksutviklingen til åtte ... -
Vurdering som profesjonsfaglig kompetanse : rapport fra et KUPP-prosjekt
(Rapport, Research report, 2006)Norsk: Denne rapporten belyser hvordan lærerne i sin undervisning utvikler vurderingskompetanse og på hvilke måter dette kommer til uttrykk i deres praksis. Utgangspunktet for arbeidet er nye forventninger og krav til ...