• Elevvurdering og tilpasset opplæring: Hva betyr elevvurdering for tilpasset opplæring? Hva betyr skole–hjem-samarbeidet for tilpasset opplæring? 

      Eriksen, Stig; Dobson, Stephen; Nes, Kari; Sand, Sigrun (Rapport;07/2011, Research report, 2011)
      Norsk: Denne rapporten omhandler tilpasset opplæring med fokus på elevvurdering og samarbeid hjem–skole. Vi har stilt følgende 3 forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstås og praktiseres elevvurdering sett i relasjon til ...
    • FiN stil i Skedsmo : evaluering av et prosjekt om forebygging og reduksjon av problematferd i skolen 

      Nes, Kari; Ottosen, Anna L. (Høgskolen i Hedmark - Rapport;01/2009, Research report, 2009)
      Norsk: Tilbakemeldinger fra skole-Norge viser at uro og problematferd stadig er store utfordringer mange steder. I Skedsmo kommune ønsket de å gjøre noe med dette ved å ta i bruk programmet FiN Stil på 6 skoler. FiN Stil ...
    • Inkluderende skoler? : Casestudier fra fem skoler 

      Nes, Kari; Strømstad, Marit; Skogen, Kjell (Rapport, Research report, 2008-09-22)
      Norsk: Denne rapporten presenterer resultatene fra casestudier om inkludering i skolen. Fem skoler i én kommune er med i utvalget. I tråd med formuleringene i L97 har vi fokusert på deltakelse i henholdsvis det faglige ...
    • Inkluderende skoleutvikling : erfaringer med Inkluderingshåndboka i Lillehammer kommune 

      Nes, Kari; Moen, Karin; Strømstad, Marit (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Den inkluderende skolen ble introdusert i L97 og er også et sentralt underliggende begrep for Kunnskapsløftet som iverksettes i skoleverket fra 2006. Inkluderingshåndboka er et verktøy for skolevurdering og ...
    • Inkludering i innovasjonsperspektiv 

      Strømstad, Marit; Nes, Kari; Skogen, Kjell (Rapport, Research report, 2008-09-22)
      Norsk: Denne rapporten presenterer en undersøkelse av hvordan en kommune forberedte de tilsatte i skolene på å gjennomføre Reform 97 gjennom et bredt anlagt videre- og etterutdanningstilbud. Rapporten sier også hvordan ...
    • Kartlegging av mastergrader i lærerutdanningene 

      Hausstätter, Rune Sarromaa; Nes, Kari; Inger Marie, Kleppan; Sletten, Lene (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: På kort tid er det etablert et stort antall mastergradstilbud for lærere/lærerstudenter i Norge, men hva består disse av? Hvilke nye studier planlegges? Hva er ønsket utvikling på dette feltet? Høgskolen i Hedmark ...
    • Reading among grade six learners in Namibia and Norway : an investigation of reading habits and attitudes of learners in the Khomas and Oshana regions of Namibia and the Hedmark region in Norway 

      Wikan, Gerd; Mostert, M. Louise; Danbolt, Anne Marit V.; Nes, Kari; Nyathi, Francis; Hengari, Job (Rapport, Research report, 2008)
      English: A joint research project was conducted by Hedmark University College in Norway and the University of Namibia and Ongwediva College of Education in Namibia. The project was considered as a pilot for a possible ...
    • En spørreundersøkelse om inkludering i skolen 

      Nes, Kari; Strømstad, Marit; Skogen, Kjell (Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2004, Research report, 2004)
      Denne rapporten presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse om inkludering i skolen. Nær 2500 elever, foresatte og tilsatte i en kommune er informanter. Rapporten er en delrapport fra evalueringsprosjektet «En ...
    • Styringsdokumenter og inkludering : Dokumentanalyse 

      Strømstad, Marit; Nes, Kari; Skogen, Kjell (Høgskolen i Hedmark - Rapport;8/2004, Research report, 2004)
      Denne rapporten presenterer resultatene fra en analyse av innhold og utforming av utvalgte plandokumenter fra en kommune og kommunens skoler. Utvalget omfatter dokumenter tiden før og etter gjennomføringen av Reform 97. ...
    • Unitary School – Inclusive School 

      Nes, Kari; Engen, Thor Ola; Strømstad, Marit (9;2002, Research report, 2002)
      I 2000 møttes "The International Research Colloquium on Inclusive Education" på Hamar. Dette var samtidig en anledning til å møtes for deltakere i Norges Forskningsråds evaluering av Reform 97, nærmere bestemt forskere ...
    • Ved nåløyet : Rapport fra konferansen Hvordan klarer minoritetselevene seg i skolen? 

      Aasen, Joar; Engen, Thor Ola; Nes, Kari (14;2003, Research report, 2003)
      Denne rapporten inneholder bidrag fra forskere som medvirket under konferansen «Hvordan klarer minoritetselevene seg i skolen?» Konferansen ble arrangert av Flerfaglig gruppe for minoritetsstudier ved Høgskolen i Hedmark ...