Kjønnsblandet eller kjønnsdelt kroppsøving?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/222615Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forfatter
Audun Fingarsen
Tittel
Kjønnsblandet eller kjønnsdelt kroppsøving?
Nøkkelord
Kroppsøving, jenter, gutter, kjønnsblandet, kjønnsdelt, tilpasset opplæring, kjønn, selvoppfatning, aktivitetsnivå, kroppsøvingslæreren.
Metode
Litteraturstudie. Oppgaven baseres på tidligere forskning på mitt problemområde. Fem studier er implementert i min resultat og diskusjonsdel.
Resultat/Diskusjon
I lys av tilpasset opplæring diskuteres det i denne oppgaven om kjønnsdeling kan være en fruktbar organiseringsmetode for at flere elever skal føle glede og mestring ved faget, enn tilfellet er med dagens organiseringsform som blander kjønnene. Det kommer ikke klart frem hva som er den beste løsningen, men at det er behov for å drøftes er det liten tvil om. For guttenes del virker det ikke som organiseringsformen er av særlig betydning da de virker å trives godt i kroppsøvingsundervisningen slik den måtte være. De ses på som dominante både fysisk og psykisk av jentene, lærerne og seg selv. Jentene derimot, særlig de svakere, viser et større behov for å dele undervisningen etter kjønn. Mye tyder på at faget foregår på guttenes premisser hva angår innhold, aktiviteter og oppmerksomhet.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag