Hvordan kan kroppsøving motivere eleven til livslang bevegelsesglede?
Abstract
Problemstilling: Hvordan kan faget kroppsøving motivere eleven til livslang bevegelsesglede?
Teori: Teorien omhandler hovedsakelig motivasjon for fysisk aktivitet blant ungdom, indre og ytre motivasjon, selvbestemmelsesteori og flowteori. Jeg har sett på helseperspektivet at fysisk aktivitet og hvilken rolle kroppsøvingslæreren kan påvirke elevene.
Metode: Jeg benyttet meg av litteraturstudie i denne oppgaven og jeg valgte å bruke til sammen tre vitenskapelige artikler basert på internasjonal forskning.
Resultater: De tre vitenskapelige artiklene presenteres og studienes formål, metode og resultater blir belyst.
Diskusjon: Vitenskapelige artikler og teori settes opp i mot hverandre og diskuteres. Faktorer som elevmedvirkning, selvbestemmelse, støtte fra lærere & foreldre/foresatte og eleven selv vil være i fokus.
Konklusjon: Forskning viser at elevens behov for støtte og oppmuntring til fysisk aktivitet er viktig, men det er likevel elevens selvbestemmelse som er den avgjørende faktor for elevens motivasjon.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2014