Spiseforstyrrelser i videregående skole
Abstract
Forfatter: Ola Erling Korbøl
Tittel på oppgaven: Spiseforstyrrelser i videregående skole.
Problemstilling: «Hvordan skal vi som kroppsøvingslærere i videregående skole oppdage og legge til rette vår undervisning for elevene for å forebygge spiseforstyrrelser?»
Teoridelen omhandler de psykologiske kjennetegnene, kroppsbilde, skam og angst. Jeg kommer inn på behandling av spiseforstyrrelser og spiseforstyrrelser i skolen. Det er hovedfokus på anoreksi. Det er også viet et kapitel til tilpasset opplæring.
Metoden jeg tok i bruk for å få svar på min problemstilling var kvalitativ metode. Jeg benyttet kvalitativt forskningsintervju der jeg intervjuet to informanter som hadde hatt anoreksi på videregående skole. Jeg hadde en intervjuguide som hjelpemiddel der jeg hadde utformet spørsmål på forhånd.
I resultat-og diskusjonsdelen kommer det tydelig frem at en kroppsøvingslærer kan motivere oghjelpe en spiseforstyrret elev til å søke profesjonell hjelp. Kontakt med elevene er essensielt og man må ikke snu ryggen til. Hvis du som kroppsøvingslærer har kunnskap om spiseforstyrrelser kan dette skape trygghet for elever som har en lidelse.
Description
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag