Relevansen av tilpasset opplæring i kroppsøving i forhold til kjønn
Abstract
Problemstilling
På hvilken måte er tilpasset opplæring relevant i forhold til elevenes kjønn i kroppsøvingsfaget?
Teori
Oppgaven innebefatter teoribegreper som tilpasset opplæring, kjønn i forskjellige sammenhenger, kroppsøvings- og idrettshistorie, læreplan og opplæringslova
Metode
Jeg har valgt å skrive min oppgave som et litteraturstudie, hvor jeg kritisk har gjennomgått tidligere forskning på området, og valgt ut de artiklene som best besvarer min problemstilling
Resultat
Resultatene påviser kjønnsforskjeller i kroppsøvingsfaget, ved at jenter hovedsakelig kommer i andre rekke på flere områder. Relevansen av tilpasning av opplæringen etter kjønn kommer frem
Konklusjon
Som en besvarelse på problemstillingen, har tilpasset opplæring stor relevans i forhold til kjønn i kroppsøvingsfaget. Dette i kombinasjon med kjønnsdeling av klassene i enkelte tilfeller vil være den arbeidsmåten som oftest vil treffe flest mulig elever.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2014