Motivasjon til livslang bevegelsesglede
Abstract
Problemstilling/problemområde:
Hvordan kan læreren påvirke elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget?
Oppgaven belyser hvilke faktorer som kan være med på å avgjøre elevenes grad av motivasjon i kroppsøvingsfaget. Videre hva læreren kan gjøre for å fremme motivasjonen.
Metode:
Oppgaven er utarbeidet gjennom litteraturstudie med kvalitativ tilnærmelse.
Resultat:
Elevenes motivasjon påvirkes av om læreren lar dem være med å bestemme i kroppsøvingstimene. Dersom læreren gir større valgmuligheter av for eksempel metoder og aktiviteter kan det føre til bedre motivasjon. Læringsmiljøet til elevene påvirker motivasjonen positivt ved at innsats, mestring og fremgang blir verdsatt. Elevenes motivasjon vil styrkes eller svekkes etter grad av mestring. Disse faktorene kan læreren påvirke gjennom å tilrettelegge undervisningen på en slik måte at elevene opplever valgmuligheter, mestring, og skryt gjennom gode og konstruktive tilbakemeldinger. Tilpasset opplæring og tilrettelegging for fremgang og mestring er videre svært viktig. Man ser sammenheng mellom elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget og deres motivasjon til aktivitet på fritiden og livslang bevegelsesglede. Dermed vil det være svært viktig at elevene opplever motivasjon i faget.
Nøkkelbegreper:
Selvbestemmelse, læringsmiljø, motivasjon, kjønn og kjønnsdeling, tilpasset opplæring, lærerrollen, mestring, kroppsøving, idrett og livslang bevegelsesglede.
Description
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2014