Motoriske ferdigheter og mobbing hos elever i kroppsøvingsfaget
Abstract
Forfatter
Thomas Schultz Finberg, Bachelor Faglærer kroppsøving og idrettsfag, 2013-2016. Høgskolen i Hedmark, avdeling for folkehelsefag, Elverum.
Oppgavens tittel
Motoriske ferdigheter og mobbing hos elever i kroppsøvingsfaget.
Problemstilling
Har elever med svake motoriske ferdigheter større risiko for å bli offer for mobbing i og utenfor kroppsøvingstimene?
Teori
Definisjonen på mobbing, mobbing i kroppsøvingstimene og forebygge mobbing. Samt belyse motoriske ferdigheter og motoriske ferdigheter hos barn og unge.
Metode
Litteraturstudie.
Resultat
Totalt ble fire studier inkludert i analyseprosessen. Samtlige av studiene er utført som kvalitative undersøkelser med spørreskjema hvor de ut ifra dette ser på sammenhengen mellom motoriske ferdigheter og mobbing. Ett av studiene brukte også en intervjuprosess.
Konklusjon
Studiene fant en sammenheng mellom svake motoriske ferdigheter og økt risiko for å bli mobbet. Samtidig må det utføres mer forskning på område og i forhold til kroppsøvingsfaget for å kunne bekrefte sammenhengen grundigere.
Nøkkelord
Motoriske ferdigheter, mobbing, barn og unge, skolen, kroppsøving.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016