• Omsorg og kompetanse for toddlerne i barnehagen. 

      Engehaugen, Lene Nøkleberg (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg, og den omhandler hvordan barnehagepersonalet med sin kompetanse kan fremme omsorg for toddlerne, ett- og toåringene, i barnehagen. Det er foretatt en kvantitativ ...
    • Overgangen barnehagen - skole 

      Foss, Laila Olsen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å se nærmere på overgangen mellom barnehage- skole for å kunne besvare problemstillingen min: «Hva legges vekt på av pedagoger i barnehagen og skolen for å fremme en god ...
    • Pedagogisk ledelse av ansatte i barnehagen med kvalitativt fokus 

      Sørensen, Birgitte (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om hvordan man som pedagogisk leder i barnehagen kan utføre sin profesjonsrolle på en god måte ovenfor sine medarbeidere, for å oppnå bedre kvalitet i barnehagen. Jeg vil i oppgaven ...
    • Personalets arbeid med oppstart og tilvenning med de yngste barna i barnehagen. 

      Bergsjø, Marie Emblem (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven baserer seg på problemstillingen: ”På hvilke måter arbeider personalet med oppstart og tilvenning hos de yngste barna i barnehagen?” Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan en tilvenningsperiode ...
    • Personalets tilnærming til det kulturelle mangfoldet i barnehagen 

      Mohamed, Ashwaq Abdo (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg som forsker ønsket å finne ut om personalets holdningspraksis, i arbeid med flerkulturell barnehage. I den forstand har jeg definert min problemstilling: På hvilke måter kommer ...
    • Samarbeid med minoritetsspråklige foreldre. 

      Hov, Christina Vanghagen Løvald (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Dette er en bacheloroppgave i foreldresamarbeid ved Høgskolen i Hedmark. Formålet med oppgaven har vært å belyse det samarbeidet som er mellom hjem og barnehage med minoritetsspråklige foreldre. For å få frem dette ...
    • Ser du jeg snakker til deg? Kommunikasjon med barn og anerkjennelse av barns følelser i barnehagen. 

      Østmo, Hege (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Innhold: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon med barn, og ulike måter man arbeider med å anerkjenne toddlerne i barnehagen. Overordnede dokumenter omhandler viktigheten med anerkjennelse, og hvilke rammefaktorer ...
    • «Spor av inntrykk, spor av uttrykk. - Et bildebokprosjekt». 

      Suhr, Anette Sætermo (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Jeg har i denne oppgaven laget ei billedbok for de yngste hvor jeg har forsøkt å se boka som et estetisk produkt – altså noe som engasjerer sanser og følelser, fremfor et instrument for språklæring eller ren ...
    • Tilknytning i små og store barnegrupper 

      Bugueno, Hanne Fodnes (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg opp temaet små barns tilknytning i store og små barnegrupper. Problemstillingen er; Påvirker størrelsen på barnegruppa kvaliteten på tilknytningen? For å kunne svare på dette har ...
    • Tilrettelagt omsorg i overgangen mellom småbarnsavdelig og storbarnsavdeling. 

      Reinemo, Mai-Ly (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg. Oppgaven omhandler viktigheten av at personalet i barnehagen tilrettelegger god omsorg for hele barnegruppen samt hvert enkelt barn i overgangen fra småbarnsavdeling til ...
    • Tilvenning for ettåringene i barnehagen. 

      Nyborg, Jannecke (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven retter jeg fokus mot hvilke faktorer som kan bidra til en god tilvenning for ettåringene i barnehagen. Antallet av ettåringer som starter i barnehagen er økende og med det øker behovet for en ...
    • Utagerende barn og sosial kompetanse 

      Vestengen, Linda Katrine (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg hatt fokus på sosial kompetanse og hvilken rolle de voksne har for å inkludere de utagerende barna i barnegruppen. Min problemstilling er: Hvordan kan barnehagepersonalet benytte seg av ...
    • «Vi har undret oss over kongler mange ganger før» 

      Korsrud, Silje Killi (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Dette er en bachelor ved Høgskolen Innlandet, avdeling Hamar, Luna, våren 2018. Hovedfokuset for dette studiet har vært barns utvikling, lek og læring. I denne oppgaven er det tatt utgangspunkt i hvilken rolle ...
    • Voksenrollen i barns kroppslige lek. 

      Stenseng, Ivar (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven tar jeg for meg voksenrollen i barnehagebarns kroppslige lek. Den kroppslige leken er en stor del av barnas hverdag i barnehagen. Hvordan barnehagens ansatte ser på denne typen lek er viktig for ...
    • Å plutselig bli stor. Om overgangen fra småbarnsavdeling til avdeling for store barn. 

      Motrøen, Monika (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven handler om utfordringene barn møter i overgangen mellom småbarnsavdeling og avdeling for store barn, og hvordan barnehagen ivaretar barnas behov for omsorg og tilknytning. Antall voksne halveres og ...
    • Å være sammen i/om bevegelsen. Kroppslig samspill med de yngste barna. 

      Kolseth, Kari Marte Steinsrud (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg de yngste barnas kroppslige samspill og hvordan vi som voksne og ansatte i barnehagen kan møte og besvare dette samspillet. Min nysgjerrighet har vært rettet mot bevegelsen og hvordan man ...