Viser treff 21-40 av 100

    • Personalets arbeid med oppstart og tilvenning med de yngste barna i barnehagen. 

      Bergsjø, Marie Emblem (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven baserer seg på problemstillingen: ”På hvilke måter arbeider personalet med oppstart og tilvenning hos de yngste barna i barnehagen?” Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan en tilvenningsperiode ...
    • Barn i sorg. 

      Wennerstrand, Oda (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Min problemstilling: Hvilke kunnskaper bør barnehagelæreren ha om barns sorg og sorgreaksjoner ved dødsfall i nære relasjoner? Hensikten med denne oppgaven er å vurdere hvilke kunnskaper barnehagelæreren og øvrige ...
    • Foreldresamarbeid når barn opplever samlivsbrudd. 

      Nygård, Åsa Charlotta (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I dag er det mange barnehagebarn som opplever samlivsbrudd i hjemmet og det er stor sannsynlighet for at barnehageansatt møter barn som gjennomgår et samlivsbrudd. Min bacheloroppgave dreier seg om foreldresamarbeid ...
    • Fra eldst til yngst – fra barns perspektiv. 

      Berget, Inger Kari (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om barns opplevelser av overgangen fra barnehage til skole, og i hvilken grad de opptrer som subjekter i denne overgangen. Jeg har jobbet ved begge institusjonene og var derfor opptatt ...
    • Balanseferdigheter. 

      Bergerseter, Mia In Hee Solvang (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg sett på femåringers balanseferdigheter i en natur – og gårdsbarnehage og i en tradisjonell barnehage. Formålet med denne oppgaven er å sammenligne disse to barnehagene, og se om det var ...
    • Det estetiske rommet og de yngste barna. 

      Kogstad, Lillian (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg gjort rede for ulike teoretikeres syn på det fysiske miljøets betydning for de yngste barna. Jeg har også sett på sammenhengen mellom de ulike teoriene, og forsøkt å svare på ...
    • Friluftsliv og motorikk i barnehagehverdagen. 

      Strøm, Liv (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut om friluftsliv i barnehagen, har noe å si for de minste barnas motoriske kompetanse. Jeg har tatt for meg barn i alderen 1-3 år, som går i en tradisjonell barnehage. I ...
    • Gutter og bøker i barnehagen. 

      Rype, Øyvind (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Oppgaven min er basert på forskning som har kartlagt resultatene fra internasjonale leseprøver. Resultatene peker med noen unntak, i jentenes favør. Hvorfor er det slik? Biologer og kognitive forskere hevder at ...
    • Kjønnsroller og omsorg. 

      Kilde, Marthe (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven undersøker om barnets kjønn har en innvirkning på den omsorgen de voksene i barnehagen viser barnet. Belyst av problemstillingen "Vil barnets kjønn spille inn på hvordan de voksne viser omsorg ...
    • De stille barna. 

      Løken, Maria Kjensmo (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Tema i denne oppgaven er de stille barna. Jeg har gjennom intervjuer i tre ulike barnehager undersøkt hva som kjennetegner stille barn og hvordan man kan legge til rette for at de får medvirke i barnehagen. Formålet ...
    • ” Det begynte allerede i barnehagen”. En bacheloroppgave om mobbing i barnehagen. 

      Hilsen, Janicke Vilnes (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Forskning viser at mobbing er et fenomen som gjelder barn i barnehagen på lik linje med barn i skolen, og barnehagene har en samfunnsoppgave i å forebygge dette. Mitt ønske med denne oppgaven var å få et innblikk ...
    • Barns integritet og kartlegging. 

      Husås, Anita Renee Efraimsen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg opp temaet barns integritet og kartlegging, der jeg har valgt å fokusere på barna i kartleggingssituasjonen. For å finne ut av min problemstilling: Hvordan kan barnehagelæreren bruke ...
    • Ser du jeg snakker til deg? Kommunikasjon med barn og anerkjennelse av barns følelser i barnehagen. 

      Østmo, Hege (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Innhold: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon med barn, og ulike måter man arbeider med å anerkjenne toddlerne i barnehagen. Overordnede dokumenter omhandler viktigheten med anerkjennelse, og hvilke rammefaktorer ...
    • Å plutselig bli stor. Om overgangen fra småbarnsavdeling til avdeling for store barn. 

      Motrøen, Monika (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven handler om utfordringene barn møter i overgangen mellom småbarnsavdeling og avdeling for store barn, og hvordan barnehagen ivaretar barnas behov for omsorg og tilknytning. Antall voksne halveres og ...
    • Du og jeg, for evig og alltid. Vennskap mellom barn, og hvordan personalet kan være med å påvirke dette. 

      Flindrum, Gry (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Vennskap mellom barn i barnehagen er et lite belyst tema innenfor pensum for barnehagelærerutdanningen. Dette er noe jeg anser som viktig, så denne oppgaven tar for seg vennskap mellom barn og hvordan personalet ...
    • Inkludering og de stille barna. 

      Østmo, Siv (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg jobbet ut fra problemstillingen min: Hvordan oppfatter barnehagepersonalet begrepet inkludering, og hvordan overføres denne kunnskapen til arbeidet med de stille barna? Jeg har belyst teori ...
    • Tilrettelagt omsorg i overgangen mellom småbarnsavdelig og storbarnsavdeling. 

      Reinemo, Mai-Ly (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg. Oppgaven omhandler viktigheten av at personalet i barnehagen tilrettelegger god omsorg for hele barnegruppen samt hvert enkelt barn i overgangen fra småbarnsavdeling til ...
    • Det er et troll! 

      Karlsen, Kjetil (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven, med utgangspunkt i barns lek og læring i naturen, forsøkes det å finne svar på problemstillingen «Hvordan er pedagogisk leders syn på naturens potensiale for lek og læring, og hva er fire barns ...
    • Fysisk aktivitet i barnehagen. 

      Berg, Marthe Veidahl (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hensikten med denne oppgaven var å se nærmere på hvordan personalet i barnehagen kan legge til rette for at barn i alderen 2-3 år kan oppnå helsedirektoratets anbefalinger om minimum 60 minutter fysisk aktivitet ...
    • Tidlig stimulering av barns ordforråd. 

      Strandum, Anette (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Å utvikle et rikt ordforråd i barnehagen er viktig for barns utvikling og læring på mange områder, både her og nå og i et fremtidsrettet perspektiv. Denne oppgaven tar for seg tidlig stimulering av barns ordforråd, ...