Browsing Master i karriereveiledning, dybde MAKARRD by Title
Now showing items 43-54 of 54
-
Lærarar si erfaring med karriereknappane : Kva erfaringar har lærarane med bruk av karriereknappane som eit verktøy i ei meir holistisk tilnærming til karriererettleiing i vidaregåande skule?
(Master thesis, 2021)Denne oppgåva set lys på dei fem kompetanseområda for utforsking i det Nasjonalt kvalitetsrammeverket for karriereveiledning som heiter karriereknappene (Kompetanse Norge, 2020). Karriereknappane er relativt nye for ... -
«NAVs jobbspesialist i karriereveiledningsarbeidet med ungdom med psykiske lidelser»
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og formål Formålet med studiet har vært å få økt kunnskap rundt karriereveiledningsarbeidet jobbspesialister i NAV gjør med ungdom med psykiske lidelser. Problemstilling og forskningsspørsmål Med utgangspunkt ... -
«Når du på en måte har lært om det å ta valg, og det først skjer, så kan du litt om det, så er det ikke bare sånn: WOW! Her er et veldig stort valg, og du vet ingenting om hvordan du skal gjøre det!» (elev 9. trinn)
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg valgkompetanse hos elever på 9. trinn. Empirien er hentet inn blant to klasser på 9. trinn ved en skole. Metoden jeg har brukt er aksjonsforskning med et avsluttende fokusgruppeintervju. ... -
På majoritetens premisser
(Master thesis, 2023)Mennesker med kjønnsidentitetstematikk og deres karriereutvikling har hittil vært et relativt ukjent fenomen i Norge. Disse menneskene står ovenfor unike overganger, livserfaringer, karriererelaterte utfordringer og ... -
Tankene som kommer blir så synlige når jeg skriver, som en Pandoras eske. Jeg håper det har vært slik for flere for det har vært så nyttig. En kvalitativ studie av arbeidssøkeres erfaringer med bruk av refleksjonsdagbok
(Master thesis, 2023)«Tankene som kommer blir så synlige når jeg skriver, som en Pandoras eske - jeg håper det har vært slik for flere for det har vært så nyttig.» Dette sitatet er fra en av informantene som jeg intervjuet i forbindelse med ... -
To karrierer i ung alder
(Master thesis, 2018)Jeg har gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt hvor jeg undersøkte hvordan fem toppidrettsungdom kombinerer en idretts- og skolekarriere. Hvilke ferdigheter utvikler de for å mestre to karrierer i ung alder, og ... -
Unge voksne i overgang mot arbeid
(Master thesis, 2019)I dagens samfunn er det en uttrykt bekymring for ungdom og unge voksne som står utenfor utdanning og arbeidsmarked. Vi snakker om å «falle utenfor» eller å «bli marginalisert», ikke komme inn på det etablerte arbeidsmarkedet ... -
Utdanningsvalg i spennet mellom det kollektivistiske og det individualistiske : Hvordan påvirker foreldre sine døtre?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har undersøkt hvordan minoritetsjenter fra Kosovo-Albania, Pakistan, Somalia og Tyrkia, blir påvirket i sine utdanningsvalg av familie og sosialt nettverk. Problemstillingen er; hvordan påvirker foreldre ... -
Utdanningsvalg og karriereundervisning Hvilke erfaringer har lærere i ungdomsskolen med å undervise i faget utdanningsvalg?
(Master thesis, 2024)Faget utdanningsvalg ble innført i norsk grunnskole som obligatorisk fag i 2008. Faget skulle styrke ungdommers valgkompetanse, knytte skoleslagene ungdomsskole og videregående skole tettere sammen, og gjøre ungdommene mer ... -
Vad får jag för jobb? Kvalitativ studie om universitetsstudenters lärande av karriärkompetenser
(Master thesis, 2020)Dagens arbetsliv kännetecknas av ständiga förändringar bland annat på grund av digitalisering och globalisering. Detta påverkar både organiseringen av arbete och individers möjligheter i karriären. På policynivån inom EU, ... -
Verdier som grunnlag for karriereveiledning
(Master thesis, 2018)Denne kvalitative dokumentanalysen tar sikte på å undersøke hvilke verdimessige spenninger i synet på karriereveiledning som kommer til uttrykk i NOU 2016:7 - Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn. ... -
Yrkesutdanning : ikke for hvem som helst
(Master thesis, 2018)Retten til videregående opplæring er en grunnmur i det norske utdanningssystemet. Da den ble innført med Reform-94 var det for å gi alle som fullfører grunnskolen et tilbud om opplæring som gir studiekompetanse og/eller ...