Browsing Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving by Issue Date
Now showing items 1-20 of 32
-
Hvilke utfordringer opplever lærere som arbeider med grunnleggende lese- og skriveopplæring i skolen?
(Master thesis, 2010)Den første internasjonale leseundersøkelsen som norske barn deltok i, IEA (1) Reading Literacy Study, fant sted i 1990-1991 og omfattet 9 og 14-åringer og gjaldt leseferdighetene til elevene (2). Resultatene fra den viste ... -
Språkutvikling hos barn med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2010) -
Å by barnet opp til dans : observasjon av tidlig kommunikasjon
(Master thesis, 2011)Bakgrunn og formål Oppgaven Å by barnet opp til dans, ser nærmere på barnets samspillsuttrykk (engasjerbarhet og aktivitetsnivå) i sammenheng med barnets språkutvikling (1-4 år). Bakgrunnen for prosjektet var en diskusjon ... -
Språkstimulering i barnehagen: Om hvordan pedagoger utnytter barnehagens ulike arenaer til språkstimuleringen
(Master thesis, 2012)Denne undersøkelsen har fokus på pedagogens rolle i språkstimuleringsarbeidet i barnehagen, der jeg har undersøkt hvordan pedagogen utnytter de ulike arenaer barnehagen har til rådighet. Jeg har tatt utgangspunkt i Vygotskys ... -
Hvordan bruker et barn operert med cochleaimplantat språket pragmatisk i sosial interaksjon med andre barn i barnehagen?
(Master thesis, 2012)I Norge fødes ca. 0,1 % av nyfødtkullende med et alvorlig nevrogent hørselstap. Hørsel og talespråk henger nøye sammen og en person med et alvorlig hørselstap vil få problemer med å tilegne seg et funksjonelt talespråk. ... -
Tidlig innsats: Hva betyr det å se barnet/eleven tidlig? : Et teoretisk fokus på begrepet tidlig innsats i et utdanningsperspektiv. I lys av Jacques Derrida sitt språkkritiske perspektiv rundt dekonstruksjon som en etisk handling
(Master thesis, 2013)Denne forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer, Norge. Dette er en teoretisk forskningsoppgave og et forsøk på å tilnærme seg poststrukturelle perspektiver med ... -
En gang språksvak – alltid språksvak? : Har barn med språkvansker et uutnyttet potensial?
(Master thesis, 2013)Ut fra et slikt perspektiv vil det alltid være en forskjell mellom normale, eller typiske, og dårlige språkbrukere. Jeg har gjennom egen praksis erfart hvor vanskelig det er å finne gode tiltak som har en påvisbar effekt ... -
Stimulering til skriftspråkutvikling i barnehagen: En kvalitativ studie av skriftspråkstimuleringens prioritet og kvalitet i barnehagen
(Master thesis, 2013)Barnehagen har blitt en del av utdanningssystemet, og ble underlagt Kunnskapsdepartementet fra 1.1.2006 (Kunnskapsdepartementet, 2006b). Med bakgrunn i dette, og fordi språk er et av fagområdene i rammeplanen for barnehagens ... -
Ei narrativ analyse av opplevinga av forholdet mellom dysleksi, skulen si handtering og opplevinga av å vere annleis
(Master thesis, 2013)I denne oppgåva får ein eit innblikk i to menneske sin narrativ. Desse historiane handlar om det å ha dysleksi, opplevinga av det å vere annleis og skulen si handtering av vansken. Desse to narrativane er som ei reise i ... -
«Hvis vi snakker sammen og så senser jeg at folk ikke forstår da gidder jeg ikke mer. Da vil jeg ikke si mer. For hva er vitsen med det? Hvis folk ikke forstår...» :En oppgave om narrativ tilnærming og språkvansker
(Master thesis, 2014)Alle har en fortelling og gjennom studiet jeg nå er i ferd med å fullføre har jeg blitt introdusert for det narrative perspektivet som bygger på nettopp dette at alle har en fortelling. Da jeg skulle formulere bakgrunn ... -
Utfordringer og erfaringer knyttet til leseforståelse hos barn med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven handler om leseforståelse hos barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). ASF er en biologisk betinget gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som gir utslag i omfattende forståelsesvansker. I mitt virke ... -
"- man vil jo gjerne gjøre seg forstått" : en kvalitativ studie om barnehagens bruk av språkstimulerende tiltak for barn med Down syndrom
(Master thesis, 2014)Oppgavens hovedtema omhandler barn med Down syndrom og barnehagens bruk av tiltak for å fremme språkutviklingen hos disse barna. Holdningen til mennesker med Down syndrom har endret seg mye de siste tiårene. Hva disse ... -
Den voksnes samtale- og lekdeltagelse under frileken - sett opp mot barnets kjønn : en kvalitativ studie i to barnehager om betydingen av -og sammenhengen mellom språkstimulering, frilek og likestilling
(Master thesis, 2014)Skremmende statistikker har i de siste årene lagt frem hvordan guttene igjen og igjen «taper» i utdanningssystemet. Guttene er i flertall når det gjelder spesialundervisning, leseskrivevansker, språkvansker og sosiale ... -
”Sammenhengen mellom språklig bevissthet hos barn i førskole- og tidlig skolealder og de tidlige lese- og skriveprosessene.”
(Master thesis, 2015)Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for oppgaven var et ønske om å undersøke sammenhengen mellom evner innenfor språklig bevissthet og de tidlige lese- og skriveprosessene. Dette er blitt gjort teoretisk gjennom litteratur om ... -
Minoritetsspråklige barnehagebarn med norskspråkrelaterte vansker : Hvilken mulighet har de til å tilegne seg et norsk språk i barnehagen, som kan gi grunnlag for senere læring i skolen?
(Master thesis, 2015)Barnehagen er en viktig språklæringsarena for minoritetsspråklige barn som skal tilegne seg norsk. Kvaliteten på barnehagenes språkmiljø påvirker barnas språktilegnelse. Denne oppgaven bygger på individuelle, kvalitative ... -
Elever med spesielle behov og det psykososiale miljøet i skolen : ”Har elever med spesielle behov, behov for noe særskilt i det psykososiale miljøet i skolen?” En drøfting ut i fra Julia Kristeva sine perspektiver på annerledeshet
(Master thesis, 2016)Det oppleves å være et spenningsforhold mellom å fremheve det spesielle, eller å finne universelle tiltak som kan komme alle til gode, uavhengig av behov, knyttet til det psykososial miljøet i skolen. Selv om noen elever ... -
Sannhet i spesialpedagogikk? : om språkets begrensninger og muligheter i møter med marginaliserte elever : refleksjoner i lys av Derrida og Kristeva
(Master thesis, 2016)Forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Det er en teoretisk forskningsoppgave med vekt på språkkritisk filosofi. Deler av arbeidet til de franske filosofene Jacques ...