Browsing Master i innovasjon MAINN by Issue Date
Now showing items 1-20 of 100
-
Innovasjon og vekst : fører innovasjon til betydelig vekst i reise- og opplevelsesnæringene i Norge?
(Master thesis, 2008)Denne masteroppgaven ser på begrepene innovasjon og vekst innenfor reise- og opplevelsesnæringene i Norge. Hensikten har vært å finne eventuelle sammenhenger mellom innovasjonsaktivitet og vekst for denne næringen. ... -
Start Norge : en studie av organisasjonens betydning for
(Master thesis, 2008)Denne oppgaven tar utgangspunkt i studentorganisasjonen Start. Start er studentorganisasjonen for innovasjon og nyskaping, og her engasjerer studenter seg frivillig for å skape et miljø for entreprenørskap. Start-lokallag ... -
Omgivelsesfaktorer for næringsutvikling i Lillehammerregionen : en studie av muligheter og begrensninger for utvikling av næringslivet i Lillehammerregionen med utgangspunkt i prosjektet ”Vintersportsregionen Lillehammer”
(Master thesis, 2008)Porters diamantmodell har fått stor anvendelse innen både økonomisk teori og nærings-politikk, og gir en enkel pedagogisk forståelsesramme for komplekse sammenhenger. Porters overordnede idé er at kvaliteten på omgivelsene ... -
Finanskrisens påvirkning på innovasjon i bedrifter
(Master thesis, 2009) -
Bioenergi i Innlandet : den vanskelege utviklinga
(Master thesis, 2011)Denne oppgåva rettar seg mot næringspolitikken knytt til bioenergi. Den tar for seg innovasjon og utvikling i bioenergisektoren, og i kva grad den næringsretta politikken fremjar dette. Datainnsamlinga har vorte gjort ... -
Utnyttelse av nasjonalt handlingsrom : med fokus på terskelverdi i offentlige anskaffelser
(Master thesis, 2011)Temaet for denne studien er Norges utnyttelse av nasjonal handling knyttet til innføringen av de EU-direktivene som blir vedtatt i EØS. Studien er avgrenset til å se på innføringen av direktivene om offentlige anskaffelser ... -
Konkurranse- og spredningsanalyse av web-tv markedet : kritiske suksessfaktorer for Telenors satsning på web-tv
(Master thesis, 2011)Web-‐tv er et forholdsvis nytt fenomen som vokser frem i mellomrommet mellom tradisjonelle tv-‐løsninger. Endringer i bruk, nye teknologiske muligheter for å legge til tilleggstjenester og mulighetet gir et marked ... -
Innovasjonsprosesser blant kulturnæringer i geografisk konsentrerte nettverk: En casestudie av Øyafestivalen
(Master thesis, 2011)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker, med Øyafestivalen og deres nettverk som case, hvilken betydning formelle og uformelle relasjoner kan ha for kulturnæringers utvikling, samt hvilken rolle lokalisering kan spille ... -
Sosialt entreprenørskap og måling av sosial verdi : bedriftsevaluering avGladiator AS og innovasjonen Aball1 : blir det skapt sosial verdi under bruken av Aball1 og hvilken form har den sosiale verdien?
(Master thesis, 2011)Temaet for denne masteroppgaven er: Sosialt entreprenørskap og måling av sosial verdi. Bedriftsevaluering av Gladiator AS og innovasjonen Aball1 – blir det skapt sosial verdi under bruken av Aball1 og hvilken form har den ... -
Den kreative klasse i distriktet : påvirkning på regional utvikling, lokalisering og forklaringsfaktorer
(Master thesis, 2011)Siden Richard Florida slapp sin bok, "The Rise of The Creative Class … and how it`s transforming work, leisure, community, & everyday life", i 2002 har det rast diskusjoner verden rundt angående den kreative klasse, ”people ... -
Betydningen av image attributter for turistdestinasjoner
(Master thesis, 2011)Turisme er en av de raskest voksende økonomiske sektorer i verden, dermed må turistdestinasjoner konkurrere i et hardt marked med rivaliserende regioner, land og verdensdeler i forsøk på å tiltrekke seg flest mulig turister. ... -
Kvinnovasjon : SIVAs satsing på kvinnelige gründere
(Master thesis, 2012)Et utgangspunkt for denne oppgaven var problemstillingen: ”Hva kan forklare resultatene i de regionale Kvinnovasjonsprosjekter?” Oppgavens problemstilling bygger på en hypotese om at resultatene av de regionale kvinno ... -
Sammenhengen mellom innovasjon i detaljhandel og bedriftens livssyklus
(Master thesis, 2012)Målet med oppgaven har vært å finne ut av hvordan utvalgte butikker jobber med innovasjon og om dette påvirket hvor de befant seg i bedriftens livssyklus. Det har altså blitt undersøkt om innovasjon påvirker fasene, slik ... -
Nasjonalparkar og lokal verdiskaping - ved lokal forvaltning
(Master thesis, 2012)Denne oppgåva tek for seg den nye lokale forvaltningsmodellen for større verneområde i Noreg, og freistar å sjå om denne forvaltningsmodellen kan føre til auka økonomisk verdiskaping i nasjonalparkane tilhøyrande ... -
Norsk Bergindustri: Mester i eget fjell
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven handler om Bergindustrien i Norge. Den gir et historisk tilbakeblikk og viser hvor den står i dag. Næringen har over lengre tid ligget i skyggen til storebroren på sokkelen og som et resultat har utviklingen ... -
Hvilke faktorer har betydning for om entrepenører innen kulturnæringen velger å bli i næringsfellesskapet Fabrikken eller forlate det?
(Master thesis, 2012)Fabrikken i Lillehammer er en samlokalisering av små virksomheter innen kultur- og opplevelsesnæringen. På det meste har 60 personer vært samlet her, og i dag er tallet 32 bedrifter. I og med at det har vært et økende ... -
Evig eies kun et dårlig rykte?: - En studie av tilblivelsen av omdømmeprosjekter i kommunal sektor med fokus på argumentasjon, rammebetingelser og teori.
(Master thesis, 2012)Undertegnede mener å i de senere årene stadig oftere ha kommet over omdømmeprosjekter i kommunal regi, oftest gjennom redaksjonell omtale, annonser eller annen eksponering i media. Nylig har også min hjemkommune igangsatt ... -
Planlegging av organisasjonskultur i et internasjonalt oppkjøp - et casestudie av
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven følges en organisasjon som skal gjennomføre en kulturintegrering i et internasjonalt oppkjøp. Litteraturen viser at det menneskelige aspektet er avgjørende for å få til et vellykket oppkjøp. Problemstillingen ...