Inkludering av elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøvingsfaget
Abstract
Teori: I teorikapittelet tar jeg for meg temaene inkludering, tilpasset opplæring, funksjonsnedsettelse, samt formålet med kroppsøvingsfaget.
Metode: Her har jeg benyttet meg av et kvalitativt litteraturstudie.
Resultat: Resultatene viser til at det er store variasjoner i hvordan skoler praktiserer inkludering og tilpasset opplæring for elever med funksjonsnedsettelse. Dette grunnet læreres mangelfulle kunnskaper knyttet til denne problematikken. Det kommer fram at dette er et tema de kan lite om. Økt kunnskap vil medføre ny adferd av inkluderende opplæring.
Diskusjon: I diskusjonskapittelet tar jeg for meg resultatene i de 4 utvalgte artiklene og knytter de opp mot teori. Jeg vil da diskutere sammenhenger og likhetstrekk for å komme fram til et svar på problemstillingen min.
Konklusjon: Gjennom dette studie viser det til at organisering og praktisering av inkluderende og tilpasset opplæring for elever med funksjonsnedsettelse varierer fra skole til skole. Forbedringspotensialet er dessverre stort, noe som kan tyde på manglende fokus knyttet til denne problematikken i kroppsøvingslærerutdanningen. Kroppsøvingslærere har dermed behov for økt fagkompetanse, selv om flere gode tiltak tas i bruk. Dette for å oppnå at elever med funksjonsnedsettelse skal føle seg inkludert i kroppsøvingsfaget.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2017