Hvordan fremme elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget
Abstract
Formål:
Formålet med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan man kan fremme elvenes motivasjon i kroppsøvingsfaget, med utgangspunkt i to sentrale motivasjonsteorier.
Problemstilling:
«Hvordan fremme elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget?» Mer presist vil denne studien belyse hvilken betydning selvbestemmelsesteorien og målorienteringsteorien har for elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget, og hvordan læreren kan fremme motivasjon gjennom praktisering av disse teoriene.
Metode:
Systematisk litteraturstudie, med en kvalitativ tilnærming basert på et kritisk utvalg av relevant forskning og teori.
Resultat:
Resultatet i denne studien viser at kroppsøvingslæreren bør legge til rette for et oppgaveorientert læringsklima, og de faktorer dette innebærer, som tilfredsstiller elevenes grunnleggende behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet, noe som igjen vil bidra til å fremme elevenes indre motivasjon i kroppsøvingsfaget.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2017