dc.description.abstract | Problemstilling: «Hvilken betydning har kjønnsdelt kroppsøving for jenter i ungdomsskolealder i forhold til motivasjon og læring?»
Nøkkelord: Kroppsøving, jenter, gutter, kjønn, kjønnsdelt, kjønnsblandet, motivasjon, psykologisk læringsklima, trivsel, selvoppfatning.
Metode: Oppgaven er lagt opp som et litteraturstudie som bygger på tidligere forskning. Fire studier er med i resultatdelen av oppgaven.
Resultat: Resultatene fra den tidligere forskningen er presentert i dette kapittelet. Det er lagt vekt på funn som er relevante for oppgavens problemstilling.
Konklusjon: Denne oppgaven konkluderer med at kjønnsdelt kroppsøving som organiseringsform vil ha en positiv påvirkning på noen jenters motivasjon og læring i faget. Dette gjelder spesielt jenter som faller utenfor og ikke trives i den kjønnsblandete undervisningen. Mistrivselen kan også kobles opp mot at kroppsøvingsfaget er dominert av gutters interesser med tanke på aktivitetsvalg i undervisningen. | nb_NO |