Lærerrollen og elevenes motivasjon i kroppsøving
Abstract
Problemstilling: Hvordan kan lærerrollen være med på å påvirke elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget?
Teori: Teorikapittelet tar for seg sentrale begreper som omhandler læreplanen, motivasjon og motivasjonsteorier, med hovedfokus på selvbestemmelsesteorien. Også lærerrollen, læringsmiljø og læringsklima.
Metode: I denne oppgaven er det gjort en kvalitativ litteraturstudie. Her blir søkeprosessen beskrevet, samt sentrale begreper innenfor metode som er brukt i oppgaven.
Resultat: Resultatene i artiklene viser at lærerens rolle og undervisningsmetoder i kroppsøving har stor påvirkning på elevenes motivasjon. Det kommer også frem at bruk av selvbestemmelsesteori og en autonomistøttende lærerrolle kan virke positivt på elevenes indre motivasjon. Noe som er positivt for læringsmiljøet.
Diskusjon: I diskusjonskapittelet blir resultatene fra forskningsartiklene diskutert opp mot teorien, for å se en sammenheng mellom disse. Diskusjonen blir delt opp i tre ulike temaer.
Konklusjon: Basert på resultatene i denne studien viser det seg at lærerrollen i kroppsøvingsfaget kan ha en positiv påvirkning på elevenes indre motivasjon ved bruk av en autonomistøttende lærerstil.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2017