Sosioøkonomisk påvirkning på fysisk aktivitet og dens sammenheng med prestasjons og mestringsorientert motivasjon i kroppsøving
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2449635Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstilling: På hvilken måte påvirker sosioøkonomiske forhold elevenes deltakelse i kroppsøving og hvilken sammenheng har dette med elevenes prestasjons- og mestringsorientert motivasjon?
Teori: Her blir det presentert teori som omhandler ulikhet i levekår, sosial mobilitet og ulikheter i helse. Deretter presenteres det motivasjonsteori som bygger på indre og ytre faktorer. Prestasjonsmotivasjon og mestringsrelatert motivasjonsteori som går dypere inn på kognitiv og sosialkognitiv teori.
Metode: Litteraturstudie.
Resultater og diskusjon: Det kan tyde på at det er andre faktorer enn sosioøkonomiske forhold fra familien som har mest betydning for elevenes deltakelse i kroppsøvingsundervisningen. Måten kroppsøvingsundervisning blir gjennomført har gitt resultater som tyder på mangel av fokus på mestring og tilpasning av undervisningen for å oppnå dette.
Konklusjon: Sosioøkonomiske forhold knyttes sterkt til fysisk aktivitet, men kun tilgang på lokale lekeplasser, foreldrenes verdier og syn på fysisk aktivitet samt investering i barna viste å ha betydning for generell fysisk aktivitet. Mye tyder på at undervisningen i kroppsøving mangler et fokus på mestring som burde være grunnleggende.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2017