Sosial læring og allmenndanning i kroppsøving: Kroppsøvingsfaget i et samfunnsperspektiv
Abstract
Problemstilling: Hvorfor er sosial læring i kroppsøving en viktig del av allmenndanningen i skolen?
Metode: Kvalitativ studie med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur og forskning.
Resultat: I bevegelse, med kroppen som innfallsport for inntrykk, læring og relasjoner, stiller kroppsøvingsfaget seg som unikt i en skolesammenheng. Kroppsøvingsfaget byr på et kontinuerlig samspill med medelever og verden rundt, noe som påvirker både det interpersonlige og intrapersonlige i oss mennesker og gir med dette et stort læringsutbytte for individets sosiale kompetanse. At dette skjer er ingen tilfeldighet, vi vet at mennesket involverer seg i verden rundt seg og at dette vil føre til sosial læring.
Gjennom våre sosiale relasjoner og interaksjoner tilegner vi oss empati og utvikler kunnskaper, ferdigheter, demokratiske verdier og holdninger som gjør oss til fungerende mennesker i det samfunnet vi skal ta del i. Det er tydelig at det sosiale aspektet er et kraftfullt virkemiddel i danningen og formingen av samfunnsfungerende mennesker.
Nøkkelbegreper: Individets livsverden, sosiokulturell læringsteori, sosial læring, fenomenologi, allmenndanning, interpersonlig og intrapersonlig.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2018