Hvordan tilpasse undervisningen i kroppsøving for å skape inkludering av elever med funksjonsnedsettelser
Abstract
Problemstilling: «Hvordan kan tilpasset opplæring på kroppsøvingsarenaen skape et inkluderende miljø for elever med funksjonsnedsettelser?».
Teori: Temaene tilpasset opplæring og ulike tilnærminger til dette samt spesialundervisning presenteres og hva inkludering og integrering har å si for dagens skole. Videre drøftes definisjoner rundt begrepene funksjonsnedsettelse og funksjonshemming og hva autonomi og selvbestemmelsesteorien går ut på.
Metode: Litteraturstudie.
Resultat: Resultatene mine baserer seg på 5 fagfellevurderte artikler som fokuserer på inkluderende kroppsøving og hvilke tiltak som kan fremme gode læringsrom for elever med funksjonsnedsettelser.
Diskusjon: I dette kapitlet ser jeg på ulike perspektiver på inkluderende kroppsøving for å sammenfatte teori og resultater.
Konklusjon: Det viser seg å være vanskelig å gjennomføre inkluderende tiltak i praksis. Det tyder på at det er manglende kompetanse hos lærere som skaper ringvirkninger i utarbeidelsen av gode tilrettelagte undervisningsopplegg. Økt deltakelse blant elever med funksjonsnedsettelser krever differensierte aktiviteter, samhandling mellom elever med og uten funksjonsnedsettelser og selvbestemmelse i undervisningen.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2018