Motivasjon til livslang bevegelsesglede
Abstract
Forfatter: Karine Rønsen Frank Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015 Høgskolen i Hedmark, avdeling for folkehelsefag
Tittel: Motivasjon til livslang bevegelsesglede
Problemstilling: Hvordan kan jeg som fremtidig kroppsøvingslærer bidra til å skape motivasjon hos elevene for på sikt å nå fagets formål knyttet til livslang bevegelsesglede? Nærmere bestemt belyser studiet hvilken påvirkning det psykologiske læringsklima og selvbestemmelsesteorien har for elevens motivasjon i kroppsøvingsfaget.
Metode: Kvalitativt litteraturstudie basert på et kritisk utvalg av relevant faglitteratur og forskning.
Resultat: I undervisningen vil lærerens atferd, organisering og tilrettelegging ha stor påvirkning på elevens motivasjon for å nå kroppsøvingsfagets formål knyttet til livslang bevegelsesglede. For å lykkes med å utvikle elevens motivasjon vil tilrettelegging av et oppgaveorientert læringsklima og autonomi være hensiktsmessig. Her blir elevens grad og mulighet for selvbestemmelse, innsats, mestring og egenutvikling tatt hensyn til, og elevens motivasjon for livslang bevegelsesglede styrkes.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015