Autonomi i Kroppsøving
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285113Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forfatter:
Sondre Kveen Gaarden, faglærerutdanning – 2014
Høgskolen i Hedmark avd. Elverum
Tittel:
Autonomi i kroppsøving
Problemstilling:
Påvirker autonomi graden av motivasjon og fysisk aktivitet i kroppsøvingsfaget?
Metode:
For å finne svar på min problemstilling har jeg benyttet litteraturstudie, der jeg har tatt for
meg tidligere utført forskning og relevant teori for å undersøke dette temaet.
Resultat:
Resultatene i denne oppgaven varierer, der bare noen av studiene viste positive resultater av
økt autonomi på motivasjon og fysisk aktivitet. Ut ifra forskningen og teorien jeg har jobbet
med tyder dette på at autonomi alene ikke er tilstrekkelig. De grunnleggende psykologiske
behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet må alle tilfredsstilles om en skal få klare
positive resultater av økt autonomi i kroppsøving.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015