• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjon I kroppsøving

Tenden, Theodor Alexander
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Tenden.pdf (817.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/285900
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag [95]
Abstract
Forfatter:

Theodor A. Tenden, Faglærerutdanning – 2015

Høgskolen i Hedmark avdeling Elverum

Oppgavetittel:

Motivasjon i kroppsøving

Problemstilling:

Hvordan kan kroppsøvingslærere motivere elever til å delta i kroppsøvingen?

Teori:

Teoridelen består av nøkkelbegreper som: læreplanen, motivasjon, psykologisk læringsklima,

målorientering, selvbestemmelsesteorien, lærerens rolle og kjønnsforskjeller i

kroppsøvingsfaget.

Metode:

Litteraturstudie er valgt som metode for denne oppgaven. Jeg vil her benytte meg av tidligere

forskning og annen relevant litteratur for å prøve å besvare min problemstilling rundt temaet

motivasjon.

Resultater:

Resultatene fra artiklene tyder på at elever som hadde en høy grad av selvbestemmelse viste at

de hadde en høyere indre motivasjon enn elever som ikke hadde det. Basert på dette er det

mulig å tolke det slik at, elever som får være med å styre kroppsøvingstimene vil vise en

høyere grad av motivasjon i kroppsøvingsfaget. Dette kan føre til at aktivitetsnivået blir

høyere, og ikke minst som en slags motor for videre aktivitet opprettholdelse av en fysisk

aktiv livsstil.

Konklusjon:

I denne oppgaven har jeg vist at læreren er viktig for elevens motivasjon i kroppsøvingsfaget.

Her ved å gi gode tilbakemeldinger, la elevene få valgmuligheter, og ikke minst gi elevene en

mestringsfølelse som vil hjelpe på innsatsen til elevene.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit