Motivasjon I kroppsøving
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285900Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forfatter:
Theodor A. Tenden, Faglærerutdanning – 2015
Høgskolen i Hedmark avdeling Elverum
Oppgavetittel:
Motivasjon i kroppsøving
Problemstilling:
Hvordan kan kroppsøvingslærere motivere elever til å delta i kroppsøvingen?
Teori:
Teoridelen består av nøkkelbegreper som: læreplanen, motivasjon, psykologisk læringsklima,
målorientering, selvbestemmelsesteorien, lærerens rolle og kjønnsforskjeller i
kroppsøvingsfaget.
Metode:
Litteraturstudie er valgt som metode for denne oppgaven. Jeg vil her benytte meg av tidligere
forskning og annen relevant litteratur for å prøve å besvare min problemstilling rundt temaet
motivasjon.
Resultater:
Resultatene fra artiklene tyder på at elever som hadde en høy grad av selvbestemmelse viste at
de hadde en høyere indre motivasjon enn elever som ikke hadde det. Basert på dette er det
mulig å tolke det slik at, elever som får være med å styre kroppsøvingstimene vil vise en
høyere grad av motivasjon i kroppsøvingsfaget. Dette kan føre til at aktivitetsnivået blir
høyere, og ikke minst som en slags motor for videre aktivitet opprettholdelse av en fysisk
aktiv livsstil.
Konklusjon:
I denne oppgaven har jeg vist at læreren er viktig for elevens motivasjon i kroppsøvingsfaget.
Her ved å gi gode tilbakemeldinger, la elevene få valgmuligheter, og ikke minst gi elevene en
mestringsfølelse som vil hjelpe på innsatsen til elevene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015