Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217 by Title
Now showing items 42-61 of 85
-
«Liker du meg?» En kvalitativ studie om relasjonens betydning i møtet med elever med problematferd - et lærerperspektiv
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å bygge relasjoner til elever, hvordan de anerkjenner elever og hvilken betydning relasjoner mellom lærer og elev har i møtet med elever som har en form ... -
Litterære samtaler: Veien til leselyst på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i norsk handler om leselyst hos elever på mellomtrinnet, og litterære samtaler som en måte å fremme slik lyst hos elevene. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilke ... -
Læreres arbeid med litterær kompetanse på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Det er lite forskning på arbeid med litterær kompetanse på barnetrinnet, og særlig småtrinnet. Siden dette er en kompetanse det er viktig at elevene utvikler for at de skal få det utbyttet som er formålet med litteraturu ... -
Læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den
(Master thesis, 2023)Temaet for dette forskningsprosjektet er læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den. Det er blitt undersøkt ulike sider ved inkludering slik som hvordan det arbeides med inkludering ... -
Læreres oppfatning av lesing på de to ulike mediene, læringsbrett og trykt papir
(Master thesis, 2024)Flere undersøkelser viser at norske elevers presterer dårligere og leser mindre enn før (Jensen et al., 2019; Wagner et al., 2021). Læringsbrettet har kommet for fullt inn i skolen, og har vært med å endre på lesevanene ... -
Læreres oppfatninger av fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2023)Tittelen for denne masteroppgaven er «Læreres oppfatninger av fysisk aktiv læring i matematikk» og er med et fokus på lærerperspektivet. Problemstillingen for oppgaven er dermed: Hvordan oppfatter lærere på småskoletrinnet ... -
Læreres oppfatninger om bruk av Minecraft Education Edition i matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere bruker Minecraft Education Edition i matematikkundervisningen. Følgende problemstilling er satt for oppgaven; «Hvilke oppfatninger har tre lærere på mellomtrinnet om bruken ... -
Læreres opplevelse av å inkludere elever med stille atferd på 1.-4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om inkludering av elever med et stille atferdsmønster. Dette temaet har blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: Hva er læreres opplevelse av elever som viser stille atferd, og hvordan ... -
Læreres påvirkningskraft på nyankomne elevers muntlige aktivitet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap rundt læreres tilrettelegging av taletid hos andrespråkselever. Det er generelt sett behov for mer kunnskap om andrespråkselever og lærerens rolle i et flerspråklig ... -
Læreres perspektiver på fysisk aktiv læring i norskundervisning
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var et ønske om å lære mer om hvordan fysisk aktiv læring som undervisningsmetode kan brukes i norskundervisning. Problemstillingen, som danner grunnlaget for studien, er: «Hva tenker ... -
Læreres perspektiver på inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk, har jeg belyst tematikken inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Dette er en kvalitativ studie hvor jeg har gjennomført semistrukturerte ... -
Lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn. Studien baserer seg på kvalitative undersøkelser fra tre ulike skoler i Innlandet fylke. Det ble utført ... -
Læreroppfatninger av UDIRs kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
(Master thesis, 2022)Minoritetsspråklige elever som ankommer Norge og starter i grunnskolen og videregående har ifølge opplæringslova §2-8 og §3-12 rett på særskilt norskopplæring frem til de har «tilstrekkelig kunnskap» i norsk til å følge ... -
Lærerveiledning - En lærers støtte for å gjennomføre matematiske samtaler i klasserommet.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg en innholdsanalyse av lærerveiledninger i matematikk på 1. trinn. Formålet med masteroppgaven er å se på hvilke kognitive krav oppgaver som legger opp til matematiske samtaler stiller. ... -
Læringsbrettet er et verktøy og ikke hele opplæringsarenaen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg på digitale hjelpemidler, i form av læringsbrett. Jeg har valgt å fokusere på skriving, som er én av de fem grunnleggende ferdighetene vi finner i fagfornyelsen. I tillegg knytter jeg ... -
Læringsbrettets posisjon i den første skriveopplæringen på 1. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven dreier seg om bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen, og stiller spørsmål rundt hvordan læreren benytter seg av læringsbrettet, og hvilken forutsetning læreren har for å bruke læringsbrettet ... -
Masteroppgave Refleksjonsevne blant KRLE-elever: En kvalitativ analyse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker elevenes kunnskaper om jødedommen og deres refleksjonsevne på 7.trinn. Tematikken er blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: “Hvordan bruker elevene sin refleksjonsevne og tilegnede ... -
Matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for studie har vært å utforske matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole. Gjennom intervjuer med informanter som benytter seg av læreverket har jeg benyttet meg av analyseprosessen tematisk analyse ... -
Muligheter det digitale verktøyet gir i den andre skriveopplæringen.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er å utforske hvilke muligheter det digitale gir i den andre skriveopplæringen. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir tatt i bruk i grunnskolen. Formålet ... -
Multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen undersøker multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet. Problemstillingen er «Hva karakteriserer 2.trinnselevers multimodale matematiske argumentasjon i arbeid med problemløsningsoppgaver?». ...