Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217 på tittel
Viser treff 9-28 av 85
-
Bildebok i undervisning om folkehelse og livsmestring - Læreres opplevelse av og erfaring med bildebok i undervisning om utfordrende og følsomme temaer på 1.-7. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om bruk av bildebok i undervisning om temaer innenfor folkehelse og livsmestring på 1.-7. trinn. Dette temaet har blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: Hva er læreres oppfatning av ... -
Bruk av innovativt didaktisk produkt i matematikkundervisning.
(Master thesis, 2024)Ved Høgskolen i Innlandet tilbys to varianter av masteroppgaver i matematikk for lærerutdanning. En av dem er en entreprenøriell masteroppgave som fokuserer på å skape noe av praktisk verdi eller implementere nye ideer i ... -
Bærekraftstien - En lekende og. utforskende sti.
(Master thesis, 2024)Bærekraftstien er et interaktivt pedagogisk produkt designet for barneskoleelever for å lære om bærekraftig utvikling. Ved å bruke et innovativt undervisningsverktøy utforsker denne studien hvordan barn kan utvikle en ... -
De glemte elevene: En kvalitativ studie om læreres opplevelser av møtet med elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2024)Tittel: De glemte elevene: En kvalitativ studie om læreres opplevelser av møtet med elever med stort læringspotensial Denne studiens formål er å få dypere innsikt i hvordan lærere opplever møtet med elever med stort ... -
De usynlige grensene – kjønns- og seksualitetsbias i barnelitteratur og lærerens kritiske mangfoldskompetanse.
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker fremstillinger av kjønn og seksualitet i barnelitteratur med utgangspunkt i problemstillingen «på hvilke måter er kjønns- og seksualitetsmangfold representert i skjønnlitteratur som brukes i ... -
Elevers algebraiske tenkning og generaliseringsstrategier i arbeid med figurmønster på 4. trinn
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er generaliseringsstrategier og algebraisk tenkning. Det har vært undersøkt hvilke strategier elever benytter når de arbeider med figurmønsteroppgaver og hva det sier om deres algebraiske ... -
Elevers algebraiske tenkning og generaliseringsstrategier i arbeid med figurmønster på 4. trinn
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er generaliseringsstrategier og algebraisk tenkning. Det har vært undersøkt hvilke strategier elever benytter når de arbeider med figurmønsteroppgaver og hva det sier om deres algebraiske ... -
Elevers rapporterte motivasjon og læring ved bruk av det digitale læringsspillet Wittario i undervisning
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan det digitale læringsspillet Wittario har påvirket 5. og 6. trinns elevers opplevde motivasjon og læring i matematikkundervisning. Bakgrunnen for oppgaven er elevers ... -
En kvalitativ studie av lærerens arbeid og samspill med gutter som utviser urolig atferd på barneskolen, med hensikt å belyse hvilken plass anerkjennelse kan forstås å ha i denne sammenheng
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien har som hensikt å belyse anerkjennelsens plass i lærerens arbeid og samspill med elever som utviser urolig atferd i skolen. Det er et gjennomgående fokus på gutter med det som i denne studien ... -
En kvalitativ studie av lærerens oppfatning og bruk av lek i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lek i matematikkundervisningen, og oppgaven har et lærer-perspektiv. I denne studien har det blitt forsket på hvordan en lærer på 3.trinn oppfatter og bruker lek i matematikkundervisningen. ... -
En kvalitativ undersøkelse av lærere i småtrinnet sine erfaringer med forebygging og håndtering av konflikter i elevrelasjoner
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg hvilke erfaringer lærere i småtrinnet har med håndtering og forebygging av konflikter i elevrelasjoner. Formålet med studien er å undersøke pedagogers refleksjoner om egen håndtering og ... -
En kvalitativ undersøkelse om fysisk aktiv læring i matematikk på 1. trinn
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet har som formål å gjøre et dypdykk i hvordan en 1. klasse tilegner seg matematiske ferdigheter gjennom fysisk aktiv læring ved hjelp av matriser på bakken, og hvordan matematikklæreren deres kan ... -
En kvalitativ undersøkelse som undersøker hvordan transspråking kommer til syne i den norske skolen og hvordan læreren kan benytte det som en ressurs ved hjelp av improvisasjon.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg transspråklighet mellom norsk og engelsk i den norske barneskolen. Bakgrunnen for å se nærmere på akkurat dette temaet er ganske enkelt at jeg opplever at mange lærere i dag har et nokså ... -
En teoridreven innholdsanalyse av krav i brøkoppgaver på femte trinn i Campus Matte 5-7
(Master thesis, 2024)Masteravhandlingen tar for seg en analyse av oppgavene innenfor brøkkapittelet på femte trinn i Campus Matte 5-7, og undersøker kravene oppgavene stiller til elevene både med tanke på potensielle kognitive krav og type ... -
Er det forskjell på oppgavene og introduksjonen av oppgavene som lærerne bruker i nivådelt undervisning i homogene grupper i matematikk?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke om læreren bruker og introduserer de samme oppgavene på lavt, middels og høyt nivå i matematikk. Datamaterialet baserer seg på observasjon av tre ulike trinn med tre ulike ... -
Fire læreres forståelse av inkluderende læringsmiljø - elevenes subjektive følelse i fokus
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne masteroppgaven er inkluderende læringsmiljø sett fra lærernes perspektiv. Det har vært undersøkt hvordan lærere forstår læreplanens mål om et inkluderende læringsmiljø. Oppgavens formål er å rette fokus ... -
Forebyggende psykisk helsearbeid på småskoletrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg forebyggende psykisk helsearbeid på småskoletrinnet, gjeldende 1. – 4. trinn. Oppgaven har videre blitt avgrenset til å undersøke psykisk helsearbeid i et forebyggende perspektiv, gjeldende ... -
Fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er et resultat av et ønske om å lære mer om fysisk aktiv læring slik at jeg kan benytte meg av det i egen undervisning som fremtidig lærer. Problemstillingen som er lagt til grunn for studien er: Hvordan ... -
How can digital games be used as a resource for adaptive teaching in English?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven viser hvordan digitale spill kan bli brukt som en ressurs i tilpasset opplæring i Engelsk. Denne studien tar for seg læreres perspektiv og meninger om digitale spill i undervisningen. Oppgaven er skrevet ... -
How do Norwegian teachers utilize multilingualism as a resource in the English as a Foreign Language classroom to teach vocabulary in Years 1 - 4?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan bruker Norske lærere flerspråklighet som en ressurs i Engelsk som et Fremmedspråklig klasseromm for å undervise i vokabular? Dette prosjektet har til ...