Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S by Title
Now showing items 7-26 of 65
-
Begrepsforståelse for voksne nyankomne
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om begrepsforståelse innen voksenopplæringen, og tittelen er Begrepsforståelse for voksne nyankomne. Problemstillingen er som følgende: Hvordan er begrepsforståelsen til voksne nyankomne, og er det ... -
Begrepsforståelse for voksne nyankomne
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om begrepsforståelse innen voksenopplæringen, og tittelen er Begrepsforståelse for voksne nyankomne. Problemstillingen er som følgende: Hvordan er begrepsforståelsen til voksne nyankomne, og er det ... -
Begrepsforståelse i småskolen En intervjustudie av matematikklærere på 2.trinn
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker seks læreres tanker om begrepsforståelse i matematikk på 2. trinn. Følgende problemstilling belyses i denne mastergradsavhandlingen: Hvilke erfaringer har lærere med å undervise for å oppnå forståelse ... -
Bildeboka som døråpner til emosjonelt utfordrende tema: Fjerdeklassingers refleksjoner rundt bildeboka Dagen av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus
(Master thesis, 2023)Min masteroppgave ser på småskoleelevers refleksjoner og tolkninger rundt bildeboka Dagen, skrevet av Gro Dahle og illustrert av Kaia Dahle Nyhus. Dagen har potensial til å treffe både barn og voksne med sin alvorlige ... -
Bruk av algoritmisk tenkning og representasjoner for å lære om månefaser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er gjennomført som en kvalitativ studie, hvor jeg har benyttet meg av aksjonsforskning som forskningsmetode. I oppgaven har jeg gjennomført intervjuer av elever som har deltatt i et undervisningsopplegg ... -
Bruk av skjønnlitteratur i norskfaget.
(Master thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er bruk av skjønnlitteratur i norskundervisningen. Oppgaven ser nærmere på hvordan tre lærere fra småtrinnet velger og leser skjønnlitteratur og hvordan de benytter bøkenes potensial i undervisningen. ... -
Bærekraftsbiblioteket og økoborgerskap: Fra økokritisk lesning av bildebøker til økokritiske litteratursamtaler på småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag I denne studien tar jeg for meg tre bildebøker og ser dem i sammenheng med Kunnskapsløftets (LK20) nye, tverrfaglige mål om bærekraftig utvikling i norskfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). Målet er å ... -
Dagens tall utendørs
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en del av et entreprenørielt pilotprosjekt ved Høgskolen i Innlandet, hvor målet er å utvikle et pedagogisk produkt. Det er utarbeidet et undervisningsopplegg, kalt Dagens tall utendørs for 1.trinn, ... -
"Den gir meg helt andre muligheter" En kvalitativ studie om læreres erfaringer rundt bruk av læringsbrett for å skape en inkluderende opplæring
(Master thesis, 2022)Denne studiens tema er bruk av læringsbrett i arbeidet med å skape en inkluderende opplæring i grunnskolen på 1.-7-trinn. Formålet med studien er å etablere kunnskap om læreres erfaringer med bruk av læringsbrett som et ... -
«Det er veldig sånn at du bare skal snakke norsk på skolen, men dette er i gang med å bli endret» En kvalitativ studie av tre læreres refleksjoner rundt flerspråklighet og flerspråklige elever i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere reflekterer over flerspråklighet og tilrettelegging for flerspråklige elever. Det kulturelle mangfoldet i Norge, er større enn noen gang, og dette fører til at ... -
Digital kompetanse for fremtiden – Læreres forståelse av algoritmisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er algoritmisk tenkning i naturfag. Algoritmisk tenkning ble et begrep i norske læreplaner etter Fagfornyelsen i 2020 og ble inkludert i naturfag gjennom to kompetansemål tilknyttet ... -
Digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen: en analyse av læreplanen i norsk i lys av forskning
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilken grad og på hvilke måter læreplanen i norsk samsvarer med eller avviker fra forskning på bruk av digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen. ... -
Dybdelæring i norskfaget: en fenomenologisk intervjuundersøkelse om hvordan begrepet kan bli forstått og legges til rette for
(Master thesis, 2022)Begrepet dybdelæring fikk økt betydning og oppmerksomhet ved innføringen av fagfornyelsen. Denne oppgaven utforsker begrepet i en norskfaglig sammenheng, gjennom å intervjue hvordan 3 norsklærere selv forstår og legger til ... -
Dyp læring og dannelse av fremtidens bærekraftborgere – en analyse av læreplanen i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av læreplanen i naturfag som undersøker hvordan spenningene mellom tverrfaglighet og faglig prioritering utspiller seg, og hvilke konsekvenser dette kan ha for læringen ... -
En kvalitativ studie av inkluderende strategier for nyankomne elever i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Formålet med denne fenomenologiske studien er å etablerere kunnskap om hvilke inkluderende strategier som praktiseres i praksisfeltet for inkludering av nyankomne elever. Samfunnsrelatert har Norge behov for økt kunnskap ... -
En kvalitativ studie om algoritmisk tenkning og programmeringskunnskap hos lærer.
(Master thesis, 2023)I lys av den nye læreplan, og det endrende samfunnet, vi lever i har jeg valgt å se nærmere på algoritmisk tenkning og programmering i min masteroppgave. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan kunnskap om ... -
En kvalitativ undersøkelse om fysisk aktiv læring i matematikk på 3.trinn.
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Målet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et designprosjekt kan bidra til fysisk aktiv læring for en klasse på 3. trinn. For å undersøke dette fikk jeg være med på en skole der det ble laget ... -
En læremiddelanalyse om kjerneelementet skriftlig tekstskaping
(Master thesis, 2022)Kjerneelementet skriftlig tekstskaping kom inn i læreplanen LK20 og sier noe om hvilke elementer som er de viktigste innenfor skriveopplæring i norsk. Utgangspunktet for studien var at det gis ut en rekke læremidler i ... -
English Teachers’ Beliefs and Practices of Oral Skills Assessment in Norwegian Primary School
(Master thesis, 2023)Denne studien retter søkelys mot engelsklæreres oppfatning av og praksis med muntlige ferdigheter og vurdering på mellomtrinnet i grunnskolen. Med fornyelsen av den nasjonale læreplanen (LK20), er lærere overlatt med høy ... -
Er det nok tid til frilek i 1. trinn? En kvalitativ studie av læreres forståelse av frilek og dens betydning for elevenes sosiale utvikling
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju av en rektor og to lærere. Deres erfaringer og synspunkter rundt hva frilek er blir synliggjort, og også hvordan de ser på endringer som har ...