Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 121
-
Skriften og landskapet: Litteraturdidaktiske perspektiver på Mikael Niemis Koka björn og kritisk literacy
(Master thesis, 2022)Innføringen av kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst» i norskfaget med LK20, har medført en styrking av posisjonen til kritisk lesing i faget. Likevel er forholdet mellom skjønnlitteratur og kritisk lesing en ... -
Grunnlag for deltakelse i musikk - Musikklæreres refleksjoner rundt musikalitet og deltakelse i musikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan musikklærere kan bidra til at deres elever utvikler et grunnlag for deltakelse i musikk. Oppgaven retter søkelys mot musikklæreres holdninger til og forståelse av begrepene musikalitet ... -
Confident Speakers: What Does It Take for Students to Become Condifent English Speakers?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvordan elever i videregående skole definerer det å være komfortabel med å utrykke seg muntlig på engelsk, samt hva elevene trenger fra lærerne sine for å oppnå dette. ... -
Folkehelse og livsmestring i norskfaget: en studie av utvalgte litterære karakterer fra Harry Potter og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført en ny læreplan. Folkehelse og livsmestring ble da presentert som et av tre tverrfaglige temaer. Med dette som utgangspunkt har hensikten med denne studien vært å svare på problemstillingen: ... -
Ungdom og leselyst! - En studie av ungdommers lesemotivasjon i møte med skjønnlitteratur.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Lesing er en kompleks øvelse, som krever både god lesekompetanse og lesemotivasjon. I denne oppgaven har jeg hatt som mål å finne ut hva som motiverer ungdommer til å lese skjønnlitterære tekster, samt se på ... -
How can Graphic Novels serve as a Source of Insight into Life Skills?
(Master thesis, 2021)English: My aim for this thesis is to answer the question: How can graphic novels serve as a source of insight into life skills? To answer this question, I analyse three graphic novels: Noughts and Crosses by Malorie ... -
Ungdom i lovsangspraksis
(Master thesis, 2022)Norsk: Masteroppgaven “Ungdom i lovsangspraksis” utforsker hvordan ungdommer opplever lovsang og egen lovsangspraksis. Problemstillingen for studiet er: «Hvordan opplever ungdommene lovsang og egen lovsangspraksis?» ... -
Flisa-seminaret: Et resepsjonsstudium
(Master thesis, 2021)Norsk: Flisa-seminaret var et lyrikkseminar som ble arrangert i Åsnes fra 1992-2003. Hvert seminar omhandlet ett eller to norske forfatterskap, og etter hvert seminar ble det utgitt en bok med akademiske artikler og essays ... -
Uformell formel i grunnskolens musikkfag
(Master thesis, 2021)Norsk: De siste tiårene har man sett at uformelle læringsstrategier får større plass i det musikkfaglige både i skolen og i musikkpedagogisk forskning. Både for belyse tematikken rundt uformelle læringsstrategier ytterligere, ... -
Verdier, humor og danning: En analyse av Kjell Aukrusts Alvdalstrilogi
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne oppgaven tar til sikte på å undersøke Kjell Aukrusts bøker, Simen (1958), Bror min (1960) og Bonden (1964), som sammen utgjør Alvdalstrilogien, og se på hvordan verdiene likeverd, likestilling, solidaritet ... -
«Slipp dem løs!» En kvalitativ studie av fem læreres oppfatninger om fagsamtaler i norsk med nyankomne flerspråklige ungdommer
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne oppgaven hører inn under feltet norsk fagdidaktikk, og er rettet mot norsk som andrespråk. Fokus i oppgaven er på læreren som underviser i norskfaget for flerspråklige ungdommer som kommer til Norge sent i ... -
Utvikling av muntlig kompetanse i norskfaget. Et dypdykk i lærernes didaktiske verktøykasse.
(Master thesis, 2021)Norsk: Muntlige ferdigheter er én av de grunnleggende ferdighetene i norsk skole. Samtidig fastslår læreplanen at «norsk har et særlig ansvar for utviklingen av muntlige ferdigheter» (LK20). Denne studien er derfor spesielt ... -
«Hver dag på skolen så var det sånn – du kommer til å klare det!» Om nyankomne elever og opplæring i grunnleggende norsk - et elevperspektiv
(Master thesis, 2021)Norsk: Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om nyankomne elevers opplevelse av opplæringen i grunnleggende norsk. I en norsk kontekst er det behov for økt kunnskap om nyankomne elever generelt og elevperspektivet ... -
Endrende lyttevaner i den nye digitale mediehverdagen
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne studien har jeg undersøkt hvordan musikere- og musikkinteressertes lyttevaner har blitt endret i overgangen fra CD, vinyl og kassett, til strømmetjenester. De fire informantene jeg har intervjuet, har alle ... -
Alle kan spille sammen. En studie av flerbruksarrangement som metode i grunnskolen.
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven utforsker flerbruksarrangement som metode i praktisk musikkundervisning og i hvilken grad flerbruksarrangement kan bidra til å bedre musikkundervisningen i grunnskolen. Den setter også søkelys ... -
Livsmestring og egenomsorg i musikkundervisningen på kulturskolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven undersøker Rammeplan for kulturskolen (Norsk Kulturskoleråd, 2016). Bakgrunnen for prosjektet var at jeg ønsket å finne ut om kulturskolen legger til rette for at elevene skal kunne utvikle ... -
Hvordan forstås fagfornyelsens dybdelæringsbegrep i tre nye lærebøker i norsk?
(Master thesis, 2021)Hovedmålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan dybdelæring, slik det er definert i fagfornyelsen, forstås i tre lærebøker i norsk. Mitt utgangspunkt er opplevelsen av mange og uklare oppfatninger av hva dybdelæring ... -
Musikk som relasjonsbygging. En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikk brukes i relasjonsbygging mellom lærer og elev.
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan musikk benyttes i relasjonsbygging mellom lærer og elev i ungdomsskolen. Den tar både for seg musikkfaget og musikk generelt. Oppgaven er skrevet med en fenomenologisk ... -
Music teachers in Norway with foreign education: Uprooting a professional identity and replanting it abroad
(Master thesis, 2021)English: This is a study on three music teachers in Norway who originally come from different countries and cultures. The intention of the project is to examine the kinds of educational backgrounds with which foreign music ... -
Framstillinger av klimaendringer i norsk sakprosa for barn og unge: En studie av Før øya synker (2018) og Hva er greia med klima? (2019)
(Master thesis, 2020)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler en studie av Før øya synker: En klimadokumentar (2018) av Teresa Grøtan og Hva er greia med klima? (2019) av Ole Mathismoen og Jenny Jordahl. Temaet for oppgaven er framstilling av ...