Gutters kroppsbilde og trivsel og betydningen for deltagelse og aktivitetsnivå i kroppsøvning på videregående skole
Abstract
Forfatter:
Robert Brankovic, Bachelor – Faglærer utdanning i kroppsøvning og idrettsfag – 2013
Avdeling for folkehelsefag, Høgskolen i Hedmark, Elverum.
Oppgavens tittel:
Gutter kroppsbilde og trivsel og betydningen for deltagelse og aktivitetsnivå i kroppøvning på videregående skole.
Problemstilling:
1. «Hva er årsakene til at gutter i videregående trives og mistrives i kroppsøvingstimene?
2. «Hvordan styrer trivsel og mistrivsel gutters deltakelse og aktivitetesnivå i kroppsøvingstimene?
3. «Hva synes gutter i videregående skole om sin egen kropp?»
4. «Hvilken betydning har garderobesituasjonen, nakenhet og dusjing for gutters trivsel i kroppøvingstimene?»
Metode:
For å få svar på mine problemstillinger velger jeg å bruke kvantitativ metode ved bruk av spørreskjema. Undersøkelsen ble gjennomført på Østlandet. Totalt har 36 elever i den utvalgte 3.klassen i en videregående skole besvart spørreskjemaet.
Resultat:
Hovedfunnet er at årsakene til at gutter trives i kroppsøving er at de føler at aktiviteten er gøy og guttene er gode i aktiviteten, det vil si de opplever mestring.
Min studie viser også at trivsel og mistrivsel påvirker guttenes deltakelse og aktivitetsnivå i kroppsøving. Guttene i studien er hovedsakelig fornøyde med egen kropp, selv om en liten andel er misfornøyde.
Garderobe, nakenhet og dusj-situasjonen er hovedparten (86,6 prosent) av guttene komfortable i garderoben og i skolens fellesdusj.
Description
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013