Now showing items 21-40 of 105

    • De stille barna 

      Sigvartsen, Jeanette E. (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Tema for denne bachelor oppgaven er innagerende atferd, hvilke kjennetegn vi kan se etter og hvordan vi som lærere kan hjelpe denne «gruppen» barn i hverdagen. Innagerende barn er ofte triste og ensomme på ...
    • Tilpasset opplæring for evnerike elever 

      Øiestad, Ann Kristin (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne oppgaven retter hovedfokuset mot de evnerike elevene i skolen. Den tar hovedsakelig for seg hvordan man som lærer kan tilpasse opplæring for disse evnerike elevene, med hovedvekt på differensieringsmetodene ...
    • Barn er motiverte 

      Senstad, Petter (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Motivasjon er et begrep som ofte brukes i skolesammenheng. I følge Manger (2010), kan motivasjon betraktes som en tilstand som forårsaker aktivitet hos individet, styrer aktiviteten i bestemte retninger og ...
    • Den gyldne regel –hvordan involvere foreldre i utviklingssamtalen 

      Korsvoll, Tina (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Temaet for denne oppgaven er skole-hjem-samarbeidet. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan man involvere foreldrene i utviklingssamtalen?» For å belyse problemstillingen blir det brukt teori og ...
    • Samarbeid mellom skole og hjem i Namibia 

      Dalløkken, Kristin Paulsen (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: I denne oppgaven kan du lese om hvordan hjem-skole samarbeidet fungerer på en praksisskole i Namibia. Det blir lagt fram teori som står bak dette temaet i Norge, og noen sammenligninger blir dratt mellom landene ...
    • «Vi er alle spesielle» 

      Opsalhagen, Tonje (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan man kan realisere flest elevers potensiale for læring i den ordinære undervisningen i stedet for å gi spesialundervisning. Dette er også problemstillingen for oppgaven. ...
    • Foreldre som ressurs i leseopplæringen 

      Røste, Linn (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Engasjerte og støttende foreldre øker elevenes læringsutbytte, og de aller fleste foreldre (over 90 %) har en positiv innstilling til skolen. De hjelper barna med leksene og spør barna hvordan de har hatt det ...
    • Ordinær undervisning er tilpasset opplæring! 

      Flobak, Cathrine (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne oppgaven belyser hvordan tilpasset opplæring har blitt gjennomført i nyere historie. En metode var organisatorisk differensiering. Denne metoden resulterte i store sosiale forskjeller. Noen politikere i ...
    • «Når det uventede inntreffer» - om å møte kriser i skolen 

      Jahr, Kathrine (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: «Når det uventede inntreffer» er en kvalikativ studie av skolers møte med kriser. Denne presentasjonen ser på krisepedagogiske planer i skolen, den krisepedagogiske modellen og hvordan vi kan møte barn og unge ...
    • Forståelse av energibegrepet – en praktisk tilnærming 

      Helseth, Anita (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Dette er en empirisk oppgave som har hatt til formål å finne ut om forståelsen og læringen av energibegrepet hos elevene fremmes ved å la dem bygge en mekanisk leke i undervisningen i kombinasjon med å trekke ...
    • Lesestrategier 

      Myrvold, Mona (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne teoretiske bacheloroppgaven tar for seg lesestrategier og søker svar på hvordan man kan undervise i lesestrategier for elever på mellomtrinnet. Gjennom teori som omhandler fremming av leseforståelse etter ...
    • "Breaks are a waste of time": En undersøkelse av nivået i lese- og skriveferdighetene i 2. trinn ved skole A i Sør-Afrika 

      Finstad, Marian (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: I en sørafrikansk kontekst har jeg sett nærmere på nivået i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen i 2. trinn ved skole A. Gjennom å analysere nasjonale tester i lese- og skriveferdigheter, viste resultatene ...
    • Matematikkstrategier. Er de nødvendige? 

      Berland, Maren (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Hensikten med oppgaven er å forstå hvordan strategier virker og hvorfor de er viktige å bruke i undervisningen. Oppgaven tar for seg hvordan hukommelsen er og hvordan den virker. Videre går den inn på strategier ...
    • Klassemiljøets betydning for læring 

      Grini, Nina (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om klassemiljø, hvorfor det er viktig for elevene, og hvordan læreren kan påvirke utviklingen av de sosiale relasjonene. Jeg har belyst aktuell teori, og intervjuet elever og kontaktlærer ...
    • Evnerike barn, tilpasset opplæring 

      Indsetviken, Aksel Harjo (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Oppgavens tema er tilpasset opplæring for evnerike barn i skolen. Problemstillingen for oppgaven er ”Hvilket syn har lærere på tilpasset opplæring av evnerike elever?”. For å svare på problemstillingen har jeg ...
    • Forebygging av mobbing i en klasse 

      Stakston, Lars Magnus (Bachelor thesis, 2014)
      Hovedpoenget i denne oppgaven er at det er bedre å forebygge enn å reparere, derfor kan det gi gode resultater å integrere forebygging av mobbing i det daglige arbeidet blant elevene. Læreren bør opparbeide seg tillit i ...
    • Uteskole og tilpasset opplæring 

      Hagen, Jenny Helene (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Formålet med denne oppgaven var å se på hvordan uteskole kan fremme tilpasset opplæring. Jeg har benyttet meg av intervju og observasjon som metodevalg for å svare på min problemstilling. Jeg har intervjuet fire ...
    • Lærerens rolle i litterære samtaler. Veiledning, støtte og dialog. 

      Skjellet, Caroline Foldvik (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Temaet i denne bacheloroppgaven er lærerens rolle i litterære samtaler. Hensikten med oppgaven er å finne ut om støtte og veiledning fra læreren har innvirkning på elevers deltakelse i litterære samtaler. ...
    • Motivasjon for læring 

      Schjørlien, Maren (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Motivasjonen er en svært viktig drivkraft for elevers læring (Manger, 2012). Ofte kan man oppleve at noen elever går fortere i gang med skolearbeidet, mens andre utsetter det i det lengste. Samtidig holder noen ...
    • Vi vil jo det samme. En kvalitativ studie rundt samarbeidet mellom barnevern og skole. 

      Domaas, Kathrine (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Utgangspunktet for denne oppgaven er at samarbeidet omkring utsatte barn og unge er en viktig del av læreryrket. Læreren ser barna flere timer daglig og har med det en unik mulighet til å ta del i barnas hverdag ...