Browsing Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade by Issue Date
Now showing items 1-20 of 105
-
"Breaks are a waste of time": En undersøkelse av nivået i lese- og skriveferdighetene i 2. trinn ved skole A i Sør-Afrika
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: I en sørafrikansk kontekst har jeg sett nærmere på nivået i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen i 2. trinn ved skole A. Gjennom å analysere nasjonale tester i lese- og skriveferdigheter, viste resultatene ... -
Vurdering på veien til læring
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Vurdering for læring handler om å gi elevene tilbakemelding om egen utvikling på en slik måte at de kan bruke det til videre læring. Det handler om å gi elevene de verktøy de trenger for å kunne vurdere seg ... -
Elevers egenvurdering som strategi for faglig og sosial læring
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Temaet for denne oppgaven er vurdering, og jeg kommer også innpå temaet sosial læring. Problemstillingen lyder som følger: Hvorfor involvere elevene i egenvurdering som en del av vurdering for faglig og sosial ... -
Matematikkstrategier. Er de nødvendige?
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Hensikten med oppgaven er å forstå hvordan strategier virker og hvorfor de er viktige å bruke i undervisningen. Oppgaven tar for seg hvordan hukommelsen er og hvordan den virker. Videre går den inn på strategier ... -
Lesestrategier
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Denne teoretiske bacheloroppgaven tar for seg lesestrategier og søker svar på hvordan man kan undervise i lesestrategier for elever på mellomtrinnet. Gjennom teori som omhandler fremming av leseforståelse etter ... -
De stille barna
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Tema for denne bachelor oppgaven er innagerende atferd, hvilke kjennetegn vi kan se etter og hvordan vi som lærere kan hjelpe denne «gruppen» barn i hverdagen. Innagerende barn er ofte triste og ensomme på ... -
Klasseledelse
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: ”Hva er klasseledelse og hvordan bidrar god ledelse til elevers læring?”. Klasseledelse handler om å skape gode betingelser for både faglig og sosial læring i skolen (Nordahl, 2012). Visible learning (Hattie, ... -
Forståelse av energibegrepet – en praktisk tilnærming
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Dette er en empirisk oppgave som har hatt til formål å finne ut om forståelsen og læringen av energibegrepet hos elevene fremmes ved å la dem bygge en mekanisk leke i undervisningen i kombinasjon med å trekke ... -
God nok?
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: I denne oppgaven har jeg sett på hvordan det er å være lærer i fådelt skole, og hvilket syn lærere har på elevenes faglige og sosiale læring. På grunnlag av intervjuer og teori om emnet sitter jeg igjen med at ... -
Uteskole og tilpasset opplæring
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Denne oppgaven har hatt til hensikt å se på hvordan uteskole kan bidra til tilpasset opplæring. Metodevalgene har vært en observasjon av en 3. klasse og to intervjuer av lærer som aktivt bruker uteskole i sin ... -
Samarbeid mellom skole og hjem i Namibia
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: I denne oppgaven kan du lese om hvordan hjem-skole samarbeidet fungerer på en praksisskole i Namibia. Det blir lagt fram teori som står bak dette temaet i Norge, og noen sammenligninger blir dratt mellom landene ... -
Den gyldne regel –hvordan involvere foreldre i utviklingssamtalen
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Temaet for denne oppgaven er skole-hjem-samarbeidet. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan man involvere foreldrene i utviklingssamtalen?» For å belyse problemstillingen blir det brukt teori og ... -
Vises nok kjærlighet? En besvarelse om påvirkningsfaktorer elever kan møte i den sørafrikanske utdanningen
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Oppgavens mål var å kunne svare på hvilke faktorer som kunne påvirke elevens utdanning med tanke på hjemmemiljøet, skolemiljøet og elevforutsetninger som kunne medføre repetisjon av klasser, samt drop-out. Ved ... -
«Vi er alle spesielle»
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan man kan realisere flest elevers potensiale for læring i den ordinære undervisningen i stedet for å gi spesialundervisning. Dette er også problemstillingen for oppgaven. ... -
Positiv fremtid
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Problemstillingen i oppgaven er: "Hvilke faktorer påvirker matematikkresultatene for sjettetrinns elever i Namibia?". Det er to underproblemstillinger for å styre oppgaven i ønsket retning, og de er: "Hvordan ... -
Ordinær undervisning I KonTekst
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Hovedtema for oppgaven er IKT og ordinær undervisning. IKT er et stort felt som benyttes i arbeid, på fritiden og i skolekontekst. Det har også blitt et større trykk på dette området etter LK06 med de grunnleggende ... -
Omsorgssvikt - hvor alvorlig er alvorlig nok?
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: I denne kvalitative studien ønsker jeg å undersøke hvordan lærere oppfatter og forstår meldeplikten de er pålagt til barnevernet ved bekymring rundt et barns omsorgssituasjon, og hvilke faktorer som kan føre ... -
Barn er motiverte
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Motivasjon er et begrep som ofte brukes i skolesammenheng. I følge Manger (2010), kan motivasjon betraktes som en tilstand som forårsaker aktivitet hos individet, styrer aktiviteten i bestemte retninger og ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Denne oppgaven retter hovedfokuset mot de evnerike elevene i skolen. Den tar hovedsakelig for seg hvordan man som lærer kan tilpasse opplæring for disse evnerike elevene, med hovedvekt på differensieringsmetodene ... -
Våre evnerike barn
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Denne oppgaven har til hensikt å belyse kjennetegn ved de evnerike barna, metoder for identifisering samt strategier for hvordan undervisningen for disse barna kan organiseres slik at de får realisert sitt ...