• Bruddet mellom kirke og skole 

      Høines, Kjetil (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Grunnskolen i Norge har sin spede begynnelse i 1739. Den gang kun som en forlengelse av kirken, og dens funksjon var utelukkende konfirmasjonsforberedelse. I dag ser vi at situasjonen er en helt annen. Denne oppgaven ...
    • Anerkjennelse som mulighet for utvikling og mestring 

      Westgård, Gunn-Helén Berger (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bachelor-oppgaven er en studie av hvilke tanker lærere har rundt sitt møte med eleven i skolen, og hvordan det kan påvirke elevenes selvbilde. Elevenes selvbilde er noe som utvikles i relasjon med andre. ...
    • Tilpasset opplæring for mangfoldet av elever i naturfag 

      Storberget, Marianne (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven har for seg problemstillingen «På hvilken måte kan naturfagundervisning tilpasses mangfoldet av elever?» I arbeidet med å finne svar på denne problem-stillingen har jeg benyttet meg av både ...
    • Tilpasset opplæring i et aldersblanda fellesskap 

      Teigen, Sara Einbu (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg gjennom kvalitativ forsking, forsøkt å svare på problemstillingen min: ”Hvordan sikrer lærerne tilpasset opplæring i aldersblanda klasser?”. Gjennom intervju og observasjon av tre lærere i ...
    • Tilpasset undervisning til faglig sterke elever som er umotiverte i lesing og skriving. 

      Furusæter, Ida (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg gjennom kvalitative undersøkelser sett på hvordan lærere jobber for å tilpasse undervisningen til de faglig sterke elevene som har blitt umotiverte i lesing og skriving. Jeg har sett på ...
    • Muntlig elevdeltakelse i engelskundervisning 

      Sveen, Øyvind Sjøberg (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Elevers vanskeligheter med å tørre å prate engelsk i undervisningen er en utfordring som det trengs å ta tak i. Mange elever sitter med ferdigheter de velger å ikke vise fram, og det finnes flere grunner til at det ...
    • Motivasjon i skolen, «jeg vet du kan klare det». 

      Brandlistuen, Else Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Prestasjon i skolen henger tett sammen med motivasjon (Manger, 2013, s. 133). Noen elever er mere motiverte enn andre til å jobbe med skolearbeidet. Temaet for denne oppgaven er motivasjon og hovedfokuset ligger ...
    • Å våge å spørre og ha kunnskap til å se 

      Sivesind, Anne-Lene (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Dessverre vet vi at det finnes mange barn i Norge som blir utsatt for vold og seksuelle overgrep. Mange av disse tilfellene blir ikke avdekt, og overgrepene fortsetter. Å bli utsatt for slike overgrep kan føre til ...
    • Klasseledelse i utvikling 

      Pinaas, Ingelill (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hvordan erfarer/opplever lærere sin egen klasseledelse ved bruk av IKT i undervisningen sammenliknet med undervisning uten bruk av IKT? Dagens samfunn er i stadig utvikling, også når det gjelder teknologi i skolen. ...
    • Fortellinger og dannelse i kristendoms-, religions-, livssyns- og etikkfaget 

      Odden, Marléne (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Opplæringens mål står skrevet i læreplanverket og formålsparagrafen. I læreplanens generelle del vektlegges elevenes dannelse eksplisitt og implisitt. I KRLE-fagets læreplan uttrykkes også dannelsesmålet eksplisitt, ...
    • Lærernes tilrettelegging av språkutvikling og begrepslæring for minoritetsspråklige elever 

      Phuting, Rem (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven er et resultat av en kvalitativ intervjustudie, med tre lærere fra en skole i Østlandsområdet. Studien har som formål å finne ut hvordan lærerne jobber for å stimulere språkutvikling og ...
    • Utforskende arbeid og begrepsforståelse i naturfag 

      Engseth, Malin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen jeg undersøker er hvordan kan utforskende arbeid med nedbryting på 4.trinn føre til bedre begrepsforståelse? Ved å analysere tankekart og intervjue tre elever har jeg kartlagt elevenes forståelse ...
    • Lese- og skrivevansker 

      Lund, Katrine Aannestad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er: «Hva vektlegger lærere i arbeidet med å fremme leseferdigheten hos elever på mellomtrinnet med lese og skrivevansker?», som skal hjelpe til å finne svar på hva ...
    • De vanskelige samtalene – lærerens kommunikasjon med foreldre til barn med utfordrende atferd 

      Pettersen, Sidsel (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Temaet for oppgaven er samarbeidet mellom skole og hjem, og hvordan lærerens kommunikasjon kan påvirke relasjonen til foreldrene. Problemstillingen blir belyst gjennom teori og intervjuer med foreldre til et barn ...
    • Traumatiserte barn fra beredskapshjem i skolen 

      Olsby, Marthe (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: En kvalitativ studie av hvordan lærere håndterer når de får barn fra beredskapshjem i klassen. Denne presentasjonen ser på hvilke grunnleggende forhold som må være til stede for at traumatiserte barn kan få mulighet ...
    • Lærer – elev relasjoner 

      Pytte, Rine Hansen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Dette er en bacheloroppgave om lærer – elev relasjoner. Etter å ha vært i Namibia, hatt praksis og samlet inn data, har jeg skrevet denne oppgaven. Oppgaven er bygget rundt problemstillingen: Hvordan er lærer – ...
    • ”Nei, lese det gjør vi i spisepausen” – en studie om hva ulike lærere sier om tekstpraksiser på barnetrinnet 

      Sund, Therese Wilhelmsen (Bachelor thesis, 2018)
      English: In recent years, the role of fiction has been a controversial topic. With the introduction of LK06 and the new revision in 2013, the Norwegian subject is now seen as a subject for language and communication. The ...
    • Brøkforståelse på 6.trinn - En undersøkelse av hvilke misoppfatninger vi kan finne om brøk på 6. trinn. 

      Løkken, Anette Tveterhagen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Brøk regnes for å være et av barneskolens vanskeligste temaer innenfor matematikk, og denne oppgaven omhandler hvilke misoppfatninger i brøk vi kan finne på 6.trinn. For å hjelpe elevene på rett vei er det viktig ...
    • Bruk av vurdering for læring, med fokus på både faglig og sosial læring hos elever. 

      Kroken, Tina Wernerson (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg valgt å ta for meg temaet vurdering, hvor jeg har fokus på både faglig og sosial læring. Dette er blitt et økende tema dagens skoledebatt, som har gitt et økt fokus på å gi elever veiledning ...
    • En studie om læreres refleksjoner rundt et samlivsbrudd påvirkning på elevers sosiale ferdigheter og faglige læring 

      Eriksen, Hege Lunde (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I dagens samfunn velger hvert 5. samboerpar med felles barn å gå fra hverandre, mens ca 9000 gifte par skiller seg. De aller fleste barn viser reaksjoner på et samlivsbrudd som varer lengre enn ett år. Disse ...