• Didaktisk funksjonsperspektiv i nettbaserte læringsmiljøer 

      Foss, Svein (Notat;6/2003, Working paper, 2003)
      Rapporten tar utgangspunkt i et behov som oppleves i høyere utdanning når vi i stigende grad skal utvikle bruken av IKT og nettbaserte medier. Da etterlyses ofte didaktisk fundament og forankring. Utfordringene er store ...
    • Digital kompetanse i ungdomsskolen : arbeidsrapport 2: Ajer 

      Faugli, Bjørn; Hope, Rafael; Mølster, Terje; Wikan, Gerd (Notat, Working paper, 2008)
      Norsk: Dette er en arbeidsrapport fra forskningsprosjektet Bruk av digitale verktøy – eleven som aktiv kunnskapsprodusent. Målsettingen med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og ...
    • Digital kompetanse i ungdomsskolen : arbeidsrapport 3 

      Hope, Rafael; Wikan, Gerd; Faugli, Bjørn; Mølster, Terje (Notat, Working paper, 2009)
      Norsk: Dette er en arbeidsrapport fra forskningsprosjektet Bruk av digitale verktøy – eleven som aktiv kunnskapsprodusent. Målsettingen med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og ...
    • Evaluation of Learning Processes in general and Computer Supported Learning Processes in particular 

      Faugli, Bjørn (21;2003, Research report, 2003)
      Denne artikkelen fokuserer på evaluering av læringsprosesser med vekt på utfordringer knyttet til IKT støttet læring. Utviklere på dette fagområdet er opptatt av forbedring av læringsprosesser, men tilnærmingene lider ofte ...
    • Evolution of Education, Theories of Learning and Computer Supported Learning 

      Faugli, Bjørn (20;2003, Research report, 2003)
      Forståelse av hvordan utdanning har utviket seg gjennom historien og innsikt i læringsteorier er viktig for effektiv planlegging og implementering av IKT støttede læringsprosesser i årene som kommer. I førhistorisk tid ...
    • Fleksibilitet og læring : Rapport om videreutvikling av studiet ”Omstilling og forhandlinger” ved Høgskolen i Lillehammer 

      Fritze, Yvonne; Bredvold, Randi (Arbeidsnotat, Working paper, 1998)
      Denne rapporten diskuterer muligheten for en videreutvikling av studiet ”Omstilling og forhandlinger” i retning av større fleksibilitet. Fleksibilitet er her definert ut fra studiesituasjon, faglig innhold og i forhold ...
    • Forsøk med bruk av IKT i matematikkundervisningen 

      Bradal, Ronald (Høgskolen i Hedmark - Rapport;06/2004, Research report, 2004)
      I studieårene 2001-02 og 2002-03 gjennomførte Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning i Hamar (LUH), forsøk med bruk av IKT i under-visningen. Forsøket ble kalt MIK-forsøket (media, informasjon og kommunikasjon). ...
    • «Det går an å lage ganske mye morsomt ut av læring» 

      Zachrisen, Berit (18;2003, Research report, 2003)
      Rapporten presenterer en evaluering av Puggandplay, gjennomført på oppdrag fra Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning våren 2003. Puggandplay er tenkt som et lærings- og leksehjelpprogram i fagene matematikk, ...
    • IKT i førskolelærerutdanningen 

      Taarud, Randi (Notat, Working paper, 2009)
      Norsk: I følge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2006) skal barna få allsidige og varierte erfaringer som kan gi godt grunnlag for utvikling og læring. Digitale verktøy (IKT) kan være et eksempel på ...
    • Nettlæring for nettundervisning : En analyse av Nettlærerkurset ved Høgskolen i Hedmark 

      Foss, Svein (Rapport, Research report, 2004)
      Norsk: Denne utgivelsen inneholder en masteroppgave levert ved Aalborg Universitet. Forfatteren er ansatt ved Høgskolen i Hedmark, innholdet er nært knyttet til arbeid ved høgskolen, og har skjedd med støtte herfra. Dette ...
    • Vurdering av ClassFronter 

      Zachrisen, Berit (Notat;5/2001, Working paper, 2001)
      Norsk: Rapporten presenterer resultatene av en vurdering av studienettet ClassFronter. Vurderingen ble gjennomført ved lærerutdanningen, Høgskolen i Hedmark i 2001. Målet var å få fram erfaringer og betraktninger angående ...