Browsing Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed by Title
Now showing items 2658-2671 of 2671
-
The Zoonotic Potential of Chronic Wasting Disease—A Review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Prion diseases are transmissible neurodegenerative disorders that affect humans and ruminant species consumed by humans. Ruminant prion diseases include bovine spongiform encephalopathy (BSE) in cattle, scrapie in sheep ... -
Å flytte hjemmefra- betraktninger fra unge voksne med Downs syndrom og deres foreldre
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelens tema er betraktninger rundt det å flytte ut av foreldrehjemmet som ung voksen med en utviklingshemming. Informantene er åtte unge voksne med Downs syndrom og 25 foreldre, og artikkelen har en kvalitativ tilnærming ... -
Å få øye på det tause som blir "sagt": en estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Fokus for denne artikkelen er hvordan barnehagepersonalet kan nærme seg de barneperspektiver som nykommere i norsk språk og barnehagekontekst bringer inn i barnehagefellesskapet. Artikkelen tar utgangspunkt i en estetikk-basert ... -
Å gi rom for muslimske barns tilnærming til faste i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen utforskes muligheten til å gi rom for barns livshistorier knyttet til religiøse praksiser i barnehagen. I lys av en fokusgruppesamtale om barnehagebarn som vokser opp i hjem med muslimske praksiser, ... -
Å gjøre «hørestyrke» til en mindre fortelling om barns språk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I boka Lyttende pedagogikk trekker Ann Åberg og Hillevi Lenz Taguchi (2006) hørestyrke fram som en del av en lyttende pedagogikk. I boka refereres det til Filip som omtaler hørestyrke som å høre nøye etter. Vi er inspirert ... -
Å gå med i pasienten si livsverd. Tankar omkring ei sjukepleieforteljing
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Based on a nursing experience from a Norwegian local hospital, we reflect on the personal narrative in the story presented as well as on essential caring near the end of life. Important questions are: What will the challenging ... -
Å lede asymmetriske kunnskapsorganisasjoner - "mission impossible"?
(Chapter; Peer reviewed, 2011)Den særegne logikken i utdanningsorganisasjoner har vært et puslespill som har fascinert både utdanningsforskere og organisasjonsteoretikere siden 1970-tallet. Utdanningsforskere observerte tidlig at skolereformer fikk ... -
Å se norskfaget med andrespråksbriller. En studie av læremidler for 5.-7. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen analyseres et utvalg lærebøker for grunnskolens norskfag i lys av samfunnets økte flerspråklige mangfold. Spørsmålet som utforskes, er på hvilke måter lærebøkene, som alle er utgitt etter innføringen av ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Å strekke seg litt lenger: Hva kan vi lære av erfaringene av implementering av et fagutviklingsprosjekt i kroppsøving?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Flere studier viser at samarbeid mellom forskere og lærere kan bidra til å utvikle pedagogiske praksiser i kroppsøving, men kunnskapen om hvordan slike samarbeid kan operasjonaliseres, er mangelfull. I det vi har gitt ... -
Å tolke lyset. Fra en samtale med Hanne Bramness
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Å vera to om å fortelja eit liv. Ein analyse av forhandlinga om ei livshistorie i Demian Vitanzas Dette livet eller det neste
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen tek føre seg Demian Vitanzas Dette livet eller det neste (2017) for å diskutere kva det vil seia å fortelja og gjenfortelja eit liv. Romanen utforskar eit etisk og litterært grenseland, der forhandlinga mellom ... -
Øving på cybersikkerheit: Ein casestudie av ei cybersikkerheitsøving
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer ein casestudie av ei cybersikkerheitsøving i militær utdanning, og nyttar denne casestudien til å drøfte nokre utfordringar med cybersikkerheitsøvingar til utdanningsføremål. Casestudien gjer ...