Blar i Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed på tittel
Viser treff 2661-2673 av 2673
-
Å flytte hjemmefra- betraktninger fra unge voksne med Downs syndrom og deres foreldre
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelens tema er betraktninger rundt det å flytte ut av foreldrehjemmet som ung voksen med en utviklingshemming. Informantene er åtte unge voksne med Downs syndrom og 25 foreldre, og artikkelen har en kvalitativ tilnærming ... -
Å få øye på det tause som blir "sagt": en estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Fokus for denne artikkelen er hvordan barnehagepersonalet kan nærme seg de barneperspektiver som nykommere i norsk språk og barnehagekontekst bringer inn i barnehagefellesskapet. Artikkelen tar utgangspunkt i en estetikk-basert ... -
Å gi rom for muslimske barns tilnærming til faste i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen utforskes muligheten til å gi rom for barns livshistorier knyttet til religiøse praksiser i barnehagen. I lys av en fokusgruppesamtale om barnehagebarn som vokser opp i hjem med muslimske praksiser, ... -
Å gjøre «hørestyrke» til en mindre fortelling om barns språk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I boka Lyttende pedagogikk trekker Ann Åberg og Hillevi Lenz Taguchi (2006) hørestyrke fram som en del av en lyttende pedagogikk. I boka refereres det til Filip som omtaler hørestyrke som å høre nøye etter. Vi er inspirert ... -
Å gå med i pasienten si livsverd. Tankar omkring ei sjukepleieforteljing
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Based on a nursing experience from a Norwegian local hospital, we reflect on the personal narrative in the story presented as well as on essential caring near the end of life. Important questions are: What will the challenging ... -
Å lede asymmetriske kunnskapsorganisasjoner - "mission impossible"?
(Chapter; Peer reviewed, 2011)Den særegne logikken i utdanningsorganisasjoner har vært et puslespill som har fascinert både utdanningsforskere og organisasjonsteoretikere siden 1970-tallet. Utdanningsforskere observerte tidlig at skolereformer fikk ... -
Å se norskfaget med andrespråksbriller. En studie av læremidler for 5.-7. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen analyseres et utvalg lærebøker for grunnskolens norskfag i lys av samfunnets økte flerspråklige mangfold. Spørsmålet som utforskes, er på hvilke måter lærebøkene, som alle er utgitt etter innføringen av ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Å strekke seg litt lenger: Hva kan vi lære av erfaringene av implementering av et fagutviklingsprosjekt i kroppsøving?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Flere studier viser at samarbeid mellom forskere og lærere kan bidra til å utvikle pedagogiske praksiser i kroppsøving, men kunnskapen om hvordan slike samarbeid kan operasjonaliseres, er mangelfull. I det vi har gitt ... -
Å tolke lyset. Fra en samtale med Hanne Bramness
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Å vera to om å fortelja eit liv. Ein analyse av forhandlinga om ei livshistorie i Demian Vitanzas Dette livet eller det neste
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen tek føre seg Demian Vitanzas Dette livet eller det neste (2017) for å diskutere kva det vil seia å fortelja og gjenfortelja eit liv. Romanen utforskar eit etisk og litterært grenseland, der forhandlinga mellom ... -
Øving på cybersikkerheit: Ein casestudie av ei cybersikkerheitsøving
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer ein casestudie av ei cybersikkerheitsøving i militær utdanning, og nyttar denne casestudien til å drøfte nokre utfordringar med cybersikkerheitsøvingar til utdanningsføremål. Casestudien gjer ...