Now showing items 21-40 of 100

    • Foreldresamarbeid med minoritetsforeldre i barnehagen. 

      Weymar, Therese (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Mange pedagoger opplever foreldresamarbeidet med minoritetsforeldre som krevende. Dette er en kvalitativ studie om hvordan pedagoger kan bedre samarbeidet med minoritetsforeldre. Oppgaven inneholder ulike teorier ...
    • Voksenrollen og sosial kompetanse i barnehagen. 

      Westbye, Siv (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Tema for denne oppgaven er hvordan personalet i barnehagen kan hjelpe barn som sliter med innagerende atferd i møte med jevnaldrende barn, slik at de får et godt samspill. Formålet med oppgaven er å sette søkelyset ...
    • Omsorgsfulle relasjoner mellom barn og voksne. 

      Lillemoen, Lisa-Maria (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg, og den omhandler hvordan de ansatte i barnehagen vektlegger omsorg i det pedagogiske arbeidet for de yngste barna i barnehagen. I dag går over 80% av landets ettåringer ...
    • Anerkjennende væremåte i samspill med barnet. 

      Brenna, Rikarda (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er anerkjennende væremåte i relasjonen voksen-barn i barnehagen. Resultatene viser at anerkjennelse handler om respekt og lydhørhet for barnets egne erfaringer og opplevelser, ...
    • Ledelsens betydning for ettåringenes oppstart og hverdag i barnehagen. 

      Engen, Gunn-Aase (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Som leder i barnehagen har du ansvar for å kvalifisere og veilede personalet til å se, forstå og møte tilknytningsbehovene hos de yngste barna som en viktig del av det pedagogiske arbeidet. Er det fokus i barnehagene ...
    • Diskurser rundt og usynliggjøring av barn. 

      Løken, Maren (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Gjennom dette studiet har jeg sett på hvordan rådende diskurser er med på å endre de voksnes holdninger og bevissthet rundt egen profesjonsutøvelse opp mot problemstillingen: Kan diskurser rundt læring og atferd ...
    • Sansemotorikk i barnehagen. 

      Sander, Linn Rastad (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg tatt for meg temaet sansemotorikk i barnehagen. I min oppbygning av oppgaven har jeg lagt vekt på hva sansemotorikk er, de ulike sansene som jeg har delt inn i primær- og ...
    • Gutter og bøker i barnehagen. 

      Rype, Øyvind (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Oppgaven min er basert på forskning som har kartlagt resultatene fra internasjonale leseprøver. Resultatene peker med noen unntak, i jentenes favør. Hvorfor er det slik? Biologer og kognitive forskere hevder at ...
    • Fra eldst til yngst – fra barns perspektiv. 

      Berget, Inger Kari (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om barns opplevelser av overgangen fra barnehage til skole, og i hvilken grad de opptrer som subjekter i denne overgangen. Jeg har jobbet ved begge institusjonene og var derfor opptatt ...
    • ”Petter kan være en trapp”. En bacheloroppgave om mobbing i barnehagen. 

      Nybo, Hilde (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven har tatt for seg temaet mobbing og forebyggende arbeid mot mobbing i barnehagen. Jeg har sammenfattet teori om temaet samt at jeg valgte den kvalitative metoden intervju for å få frem ...
    • Det estetiske rommet og de yngste barna. 

      Kogstad, Lillian (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg gjort rede for ulike teoretikeres syn på det fysiske miljøets betydning for de yngste barna. Jeg har også sett på sammenhengen mellom de ulike teoriene, og forsøkt å svare på ...
    • Barnehagelærere og stamming: Erfaringer og oppfatninger. 

      Vernang, Daniel (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg opp temaet stamming i barnehagen. Erfaringene og oppfatningene til barnehagelærere er det som blir lagt fokus på, i lys av stamming hos barnehagebarn. Problemstillingen er hvordan ...
    • Foreldresamarbeid når barn opplever samlivsbrudd. 

      Nygård, Åsa Charlotta (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I dag er det mange barnehagebarn som opplever samlivsbrudd i hjemmet og det er stor sannsynlighet for at barnehageansatt møter barn som gjennomgår et samlivsbrudd. Min bacheloroppgave dreier seg om foreldresamarbeid ...
    • Samtalekultur under måltidet i barnehagen. 

      Skau, Nina Elisabeth (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I min bacheloroppgave ønsker jeg å finne ut hvilke samtalekulturer vi finner i barnehagen under måltidsituasjonene. Jeg vil undersøke hvordan barn inviteres inn i samtaler og hvilke strategier de voksne bruker ...
    • Friluftsliv og motorikk i barnehagehverdagen. 

      Strøm, Liv (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut om friluftsliv i barnehagen, har noe å si for de minste barnas motoriske kompetanse. Jeg har tatt for meg barn i alderen 1-3 år, som går i en tradisjonell barnehage. I ...
    • Kvalitet og ledelse i barnehagen - en organisasjonsutfordring. 

      Vold, Andreas Lund (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven fokuserer på hvordan ledelse basert på blant annet ytre motivasjon og strenge dokumentasjonskrav kan gi implikasjoner for prosesskvaliteten i norske barnehager. Gjennom analyse av teori og forskning ...
    • Omsorg i barnehagen. 

      Solbakk, Marianne (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven redegjør for omsorgsbegrepet i barnehagen med problemstillingen «Hvordan forstår barnehageansatte omsorgsbegrepet og hvordan synliggjøres dette gjennom dokumentasjon i barnehagen?». Formålet ...
    • Barn som ikke leker med andre barn. 

      Madsen, Tonje (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Tema for denne oppgaven er barnehagebarns alenelek. Målsetningen for undersøkelsen er å finne ut hva slags tanker og erfaringer barnehageansatte har, rundt barn som leker alene i barnegruppa. Hvilke årsaker tror ...
    • Kjønnsroller og omsorg. 

      Kilde, Marthe (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven undersøker om barnets kjønn har en innvirkning på den omsorgen de voksene i barnehagen viser barnet. Belyst av problemstillingen "Vil barnets kjønn spille inn på hvordan de voksne viser omsorg ...
    • Du og jeg, for evig og alltid. Vennskap mellom barn, og hvordan personalet kan være med å påvirke dette. 

      Flindrum, Gry (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Vennskap mellom barn i barnehagen er et lite belyst tema innenfor pensum for barnehagelærerutdanningen. Dette er noe jeg anser som viktig, så denne oppgaven tar for seg vennskap mellom barn og hvordan personalet ...