Master i karriereveiledning, dybde MAKARRD: Recent submissions
Now showing items 41-49 of 49
-
Karrierekompetanser i et kunnskapsperspektiv
(Master thesis, 2019)På hvilken måte kan organisasjoner opprettholde tilgangen til verdifull kunnskap og kompetanse, når utviklingen i arbeidslivet går mot kortere og mindre forpliktende arbeidsforhold? Denne oppgaven argumenterer for at ... -
Karrierekompetanselæring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Denne studien har hatt til hensikt å utforske hvordan et samarbeid mellom skole og arbeidsliv kan være med å bidra til å utvikle karrierekompetanser hos elever i ungdomsskolen. Viktige fokusområder har vært struktur i ... -
To karrierer i ung alder
(Master thesis, 2018)Jeg har gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt hvor jeg undersøkte hvordan fem toppidrettsungdom kombinerer en idretts- og skolekarriere. Hvilke ferdigheter utvikler de for å mestre to karrierer i ung alder, og ... -
Verdier som grunnlag for karriereveiledning
(Master thesis, 2018)Denne kvalitative dokumentanalysen tar sikte på å undersøke hvilke verdimessige spenninger i synet på karriereveiledning som kommer til uttrykk i NOU 2016:7 - Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn. ... -
Hvordan oppleves det for minoritetselever som mangler skolegang å velge videregående utdanning?
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å finne ut av hvordan elever med minoritetsbakgrunn, og manglende skolegang, opplever den prosessen de må gjennom når de skal søke på videregående skole. Jeg var også nysgjerrig ... -
Karriereveiledning til flyktninger – belyst gjennom et karriereveiledningskurs
(Master thesis, 2019)Temaet for masterprosjektet er flyktninger og karriereveiledning. Problemstillingen: Hvordan opplever flyktninger den hjelpen de får for å finne sin plass i norsk arbeidsliv. Flyktninger er underforbrukere av karriereveiledning. ... -
Yrkesutdanning : ikke for hvem som helst
(Master thesis, 2018)Retten til videregående opplæring er en grunnmur i det norske utdanningssystemet. Da den ble innført med Reform-94 var det for å gi alle som fullfører grunnskolen et tilbud om opplæring som gir studiekompetanse og/eller ... -
Karrierelærte erfaringer fra prosessen rundt det å slutte og begynne på igjen i videregående skole
(Master thesis, 2018)Elever som slutter i løpet av videregående skole er det mange av. Frafallselever eller «dropouts » kalles de. Når man bruker slike begreper følger det også ofte med ufortjent mye negativ oppmerksomhet om elever som slutter ... -
Karrierekompetanselæring i den videregående skolen
(Master thesis, 2016)Denne studien utforsker hvilke læringssyn som var sentrale for den faglige læringen og karrierelæringen til elever i en realfagklasse i den videregående skole, i forbindelse med deres dagsekskursjon til en marin bedrift ...