Blar i Master i pedagogikk deltid MAPED på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 104
-
OneNote eller papir? En Q-metodologisk undersøkelse om ungdomsskoleelevers valg av kladdebok
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i artikkelform. Den består av et artikkelmanus samt en innledning. Artikkelen er skrevet med sikte på publisering. Masteroppgaven undersøker hvordan Q-metode kan undersøke ungdomsskoleelevers ... -
En kvalitativ studie av åtte 10. trinn jenters opplevelser av hverdagen med skole, fritid og sosiale medier
(Master thesis, 2020)Med denne masteroppgaven har vi hatt som mål å få innsikt i hvordan jenter ved 10. trinn opplever sin hverdag med skole, fritid og sosiale medier. Disse tre arenaene har vi valgt ut på bakgrunn av ungdataundersøkelsene, ... -
Fra allmenndannelse til dannelse: en kvalitativ tekst- og begrepsanalyse av utdanningspolitiske dokumenter
(Master thesis, 2020)Siden nyliberalismens innmarsj, har man i skolepolitikken lagt sin elsk på New Public Management-styringen. Denne politikken preget av konkurranse, målstyring og effektivisering kan se ut til å ha hatt innvirkning på ... -
Læreres opplevelser av møtet med utfordrende elevatferd - en kvalitativ studie med fokus på utfordringer og dilemmaer
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne studien er hvordan lærere opplever møtet med utfordrende elevatferd i skolen. Problemstillingen er utdypet med forskningsspørsmål som går nærmere inn på hva lærere opplever er krevende når de står ... -
Lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse for hvilken plass leken har i begynneropplæringen i skolen. Med et ønske om å forstå dette ut ifra lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn har jeg formulert følgende ... -
Fysisk aktivitet, læring og trivsel: En undersøkelse om hvordan et tiltak med mer bevegelse kan ivareta elevers læringsutbytte og psykososiale miljø, så vel som den generelle folkehelsa.
(Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er Johannessen, Tufte & Christoffersen (2010) sin mening om at all forskning er tuftet på nysgjerrighet. I den forbindelse har jeg ønsket å diskutere og reflektere rundt hvordan ... -
En kvalitativ casestudie om hvilken betydning bruken av læringsbrett kan ha for lærernes vurderingspraksis i matematikk
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilken betydning bruken av læringsbrett kan ha for lærernes vurderingspraksis i matematikkfaget. Nyere forskning fokuserer på hvordan digitale verktøy virker inn på elevenes ... -
Kratten i skolesekken - Om nye utfordringer for utdanningssektoren i møtet med den digitale verden
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål for oppgaven Stort sett alle i vårt samfunn er en del av den digitale verden. Skolens oppgave er å forsikre at alle utvikler evnen til å beherske de digitale hjelpemidlene som eksisterer i dag. Bakgrunnen ... -
En kvalitativ case-studie av skoleavdelingen på et barne- og ungdomspsykiatrisk behandlingshjem
(Master thesis, 2020)Denne case-studien handler om hvordan skoleavdelingen ved et barne- og ungdomspsykiatrisk behandlingshjem arbeider i praksis. For å belyse dette har jeg lagt særlig vekt på det historiske bakteppet ved psykiatrien og ... -
Subjektivering og intersubjektivitet i objektiveringens tid
(Master thesis, 2021)Dette er et hermeneutisk litteraturstudium som undersøker hvordan utdanningen kan bidra til å motvirke skadelig objektivering av menneskene rundt oss. Denne objektiveringen kvantifiseres gjennom fenomenet affektiv polarisering ... -
Medvirkning skaper medvirkning : En kvalitativ studie om målstyring og barns medvirkningsmuligheter i barnehagen
(Master thesis, 2021)I dette forskningsarbeidet har jeg undersøkt hvordan barnehagelærere opplever at målstyring virker inn på barns medvirkning i barnehagen. Temaet er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan opplever ... -
Lærerens opplevelse av digital undervisning og elevens læring under koronapandemien
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler digital undervisning, i konteksten av korona-pandemien. Tematikken ble undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere at digital undervisning får betydning for ... -
Lærerens møte med undervisningsforstyrrende uro
(Master thesis, 2021)Uro oppleves fortsatt som et problem i norsk skole og er noe de fleste lærere opplever nesten daglig. Å praktisere teori oppleves ofte som vanskelig fordi læreren er nødt til å ta stilling til uroen der og da og uten tid ... -
‘Det tredje rom’ som mulighetsrom for profesjonsutvikling : En case-studie av fagsamtalen over en fagartikkel i grunnskolelærerutdanningen
(Master thesis, 2021)Som tittelen tilsier, har hensikten med denne studien vært å studere hvilke muligheter og potensial et undervisningssamarbeid i ‘det tredje rom’ gir for aktørenes læring og utvikling av profesjonskunnskap. Den nasjonale ... -
Livsmestring i ungdomsskolen - Hvordan skolen kan bidra til å ruste unge mennesker for live
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan livsmestringstemaet i læreplanverket Fagfornyelsen, blir erfart av lærere og andre ansatte ved ungdomsskoler. I begrepet erfaring legger jeg hvordan de oppfatter ... -
Læreres og skolelederes læring støttet av skolebaserte nettressurser : En kvalitativ studie av læringsprosesser ved to skoler som arbeider med skolebaserte nettressurser
(Master thesis, 2021)Følgende problemstilling ligger til grunn i denne kvalitative studien: • Hvordan erfarer lærere og skoleledere læring støttet av skolebaserte nettressurser? Utgangspunktet for studien er «Nyhove barneskole» og «Storhove ... -
The Meaning of the Term “Holistic” in the International Baccalaureate Middle Years Program
(Master thesis, 2021)This thesis researches what the term “holistic” means in the Middle Years Program (MYP) curriculum framework (IB 2014) from the International Baccalaureate Organization (IB). It compares the MYP curriculum with principles ... -
Lek i skolen : En kvalitativ undersøkelse av læreres forståelse av lekens betydning for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven i pedagogikk har vært å se nærmere på læreres forståelse av lek og lekens betydning for de yngste skoleelevene. Lek er av både teoretikere og forskere løftet fram som vesentlig i barns ... -
Barneskolelærerens anerkjennelse i klasserommet
(Master thesis, 2021)I denne studien undersøker jeg barneskolelærerens anerkjennelse i klasserommet utifra tre forskningsspørsmål som ligger til grunn for denne oppgaven, 1) hvordan forstår barneskolelærere fenomenet anerkjennelse? 2) hvordan ... -
Tilrettelegging av læringsprosesser som bidrar til økt innsikt i medarbeiderrollen i en arbeidsmiljøkontekst
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan prosessleder i rammen av IA- arbeidet (inkluderende arbeidsliv) kan tilrettelegge for læringsprosesser på arbeidsplassen som bidrar til utvikling av økt innsikt i ...