Blar i Master i pedagogikk deltid MAPED på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 112
-
Rådgivers rolle og bortvalg i videregående skole : I hvilken grad kan skolens rådgiver bruke sin rolle til å bidra til mindre bortvalg i videregående skole?
(Master thesis, 2015)Videregående opplæring synes å være viktig for det enkelte individ i dagens samfunn (Hernes, 2010). Det er derimot ikke alle elever i norske skoler som fullfører opplæringen, og på den måten står uten studie - eller ... -
Dans, pedagogikk og mennesket : Bevegelse gjennom bevegelse
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i pedagogikk er et kvalitativ studie av de estetiske virkningene av dans som kunstform. Feltarbeidet har dreid seg om en gruppe elevers deltakelse i et danseverksted på skolen hvor hensikten var at de ... -
«Fra idioti til spesialpedagogiske utfordringer» : ”Hvordan kan det idèhistoriske landskapet rundt Maria Montessori ha bidratt til å forme hennes syn på spesialpedagogiske utfordringer?»
(Master thesis, 2015)Formålet mitt med denne oppgaven har vært å få kunnskap om hva som kan ha bidratt til å forme Maria Montessoris syn på spesialpedagogiske utfordringer. Dette har jeg grepet fatt i ved å ta utgangspunkt i det idèhistoriske ... -
Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker
(Master thesis, 2015-11-18)Oppgavens tema er begavede elever og begavede elever med lærevansker, og har følgende tittel: Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker. Forskning har hittil vist at begavede ... -
Læremiddeldiskursen. Utdanningsfeltets møte med nye media og digitale læringsteknologier: fra Diderot til Wikipedia
(Master thesis, 2015-11-18)15 år etter at godkjenningsordninga for lærebøker ble fjernet, fyller elevene fremdeles skolesekken med forlagenes lærebøker. De siste 6 årene sammen med en bærbar PC. I klasserommet har læreboka beholdt sin dominerende ... -
Enslige mindreårige og utdanningsvalg
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgava har jeg sett på hva som ligger til grunn for enslige mindreårige flyktningers utdanningsvalg. Informantene er et begrenset utvalg enslige mindreårige bosatt i fire forskjellige kommuner, og de er ... -
Er inkludering i kroppsøvning annerledes og ulikt i forhold til andre skolefag?
(Master thesis, 2016)Formål: Inkludering av elever med særskilte opplæringsbehov i kroppsøving er et interessant fagfelt. Kroppsøving er valgt som arena fordi det skiller seg ut fra andre skolekontekster. På den ene siden kan elevene koble av ... -
En studie av klasseledelse : med vekt på lærerens stemme
(Master thesis, 2016)Lærerens stemme og posisjon står sentralt i oppgaven. Problematiseringen baserer seg på læreres opplevelser av god klasseledelse og den skjulte virkeligheten bak klasserommenes fire vegger. God klasseledelse regnes som et ... -
Fra taus kunnskap til profesjonell releasjonskompetanse?
(Master thesis, 2016)Formålet med denne undersøkelsen er å finne ut hvordan et utvalg lærere tenker om elev-lærer relasjonen, hvor bevisste de er og hvordan de anvender relasjonsperspektivet også i utfordrende relasjoner. For å belyse dette ... -
English...what do we expect? : Exploring the mismatch between year 5 national tests in English and competence aims at the end of year 4
(Master thesis, 2017)The main objective of this thesis is to investigate and attempt to explain the mismatch between year 5 national tests in English and competence aims for the English subject at the end of year 4 in hope to justify frustrations ... -
Hvorfor skal innsatte i fengsel lære spansk? : En kvalitativ undersøkelse om innsattes opplevelse av fengselsundervisning som ikke gir formell kompetanse
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning fengselsundervisning som ikke gir formell kompetanse har for dem som deltar i den. Den type opplæring det kan handle om, er det som ofte omtales som livsmestringskurs ... -
Lærerens kompetanse i arbeid med skolens psykososiale miljø. : En studie av hvordan lærere kombinerer sin egen livshistorie med arbeidet med det psykososiale miljøet i skolen.
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet retter søkelyset mot lærerens refleksjoner rundt arbeid med skolens psykososiale miljø. Noen lærere lykkes godt i dette arbeidet, mens andre lærere opplever det som utfordrende å jobbe med skolemiljø. Denne ... -
God skole er godt barnevern. Hva kan skolen gjøre for at barn og unge som er under tiltak fra barnevernet kan få økt mestring og læring i skolen?
(Master thesis, 2017)Hovedproblemstillinga i denne masteroppgava i pedagogikk er hva skolen kan gjøre for at barn og unge som er under tiltak fra barnevernet kan få økt mestring og læring i skolen. Forskningsspørsmålene er knytta til forståelse ... -
«Kompetanseutvikling og samarbeid i skolenhva sier lærerne? » En empirisk undersøkelse av skolebasert kompetanseutvikling.
(Master thesis, 2018)Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: Hva beskriver læreren som vesentlig i det kollektive samarbeidet i skolene når det gjelder sin egen kompetanseutvikling på arbeidsplassen? Formålet med å ta lærerperspektivet ... -
Naturen brukt som læringsarena i en montessoribarneskole. Hvilken betydning har friluftpedagogikk for elevenes læring?
(Master thesis, 2018)Hovedmålet med min studie har vært å frembringe mer kunnskap om hvilken betydning friluftpedagogikk har for elevenes læring. Jeg ønsket å få elever og lærere til å fortelle om sine opplevelser med læringsaktiviteter ute ... -
Når dropouts dropper inn : En casestudie av frafallselever som vender tilbake som deltakere i voksenopplæringen
(Master thesis, 2019)I arbeidet med denne oppgaven har jeg undersøkt frafall og gjenopptak av videregående opplæring som fenomen. Studien har et aktørperspektiv. Tre deltakere har bidratt til empiriske data i casestudien. De fullførte ikke ... -
«Vi og dem» Om skolefellesskapets innenforskap og utenforskap
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt på hvilken måte elever med funksjonsnedsettelser er sosialt integrert i skolens fellesskap, og reflektert over hvordan våre holdninger påvirkes av dette. Mitt forskningsmateriale ... -
Begynneropplæring : «Når det vi vet vi bør gjøre ikke er så lett å få gjort, må vi likevel gjøre det vi kan, for å få gjort det vi vet vi bør gjøre!»
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere kan tilrettelegge for den gode norskfaglige begynneropplæringen. Den viser til både nasjonal og internasjonal forskning som forteller noe om hva undervisningen bør inneholde ... -
"Å se barnet som subjekt"
(Master thesis, 2019)Å se barnet som subjekt har blitt mer fremtredende de siste årene i barnehagesektoren. Når vi snakker om barn som subjekt kommer vi inn på at dette må forstås opp mot et fellesskap. Både rammeplanen for barnehagen og FN’s ... -
En undersøkelse av PP- rådgiveres bidrag til skolemiljøet
(Master thesis, 2019)For det første viser undersøkelsen at rådgiverne har utviklet relevante handlingskompetanser, og rådgiverne virker godt oppdatert på teorier og føringer for arbeidet. For det andre viser det seg at rådgivernes arbeid i ...